Podívali jsme se na 10 největších dietních mýtů. Co je pravda a co lež?

Zhubnu, když budu jíst jen light potraviny, s jídlem skončím v 18 hodin. Nebo nebudu jíst vůbec. I takové hlouposti v rámci diety děláme. Co na to říkají odborníci?

Po uhlovodanech se tloustne

To nesouhlasí. Uhlovodany (to jsou cukry, vláknina a škroby) jsou pro naše tělo zásobárnou energie. Obsahují je potraviny, jako chléb, rýže, brambory, těstoviny. V zásadě nejsou škodlivé, problém nastává ve chvíli, kdy jich přijímáme víc, než potřebujeme. Pak si tělo začne logicky přebytek ukládat do tukových polštářků.

Po tučném jídle se přibírá

Ani toto tvrzení se nezakládá zcela na pravdě. Naše tělo tuk potřebuje stejně, jako uhlovodany. Jsou velice důležité pro náš imunitní systém. Pokud chceme hubnout, musíme si ale dát pozor na to, jaké tuky jíme, volit ty dobré a ty konzumovat v přiměřeném množství (60 – 80g za den).

Budu jíst jen bílkoviny

A budu mít krásnou postavu. Tak tento mýtus pravdivý není. Bílkoviny se sice postarají o uvolňování hormonů sytosti a spustí spalování tuků, takže tělo hubne. Ale při jednostranné dietě si poškozujeme zdraví. Pokud totiž vynecháme z jídelníčku ovoce a zeleninu, postrádá tělo důležité vitamíny. Proto je důležitý vyvážený jídelníček.

Pokud nebudu jíst, zhubnu

Naštěstí je to hloupost. Když dodáme tělu žádné nebo velmi omezené množství potravy, klesne i jeho energetický spotřeba. Následkem je ztráta svalové hmoty, nikoli tuku. Pokud dlouhodobě hladovíme, způsobujeme si problémy se žaludkem. Takže na tento typ diety zapomeňme. Důležitá je pravidelná a vyvážená strava.

Light výrobky pomáhají při hubnutí

Pokud jíme všechno „light“, sníme toho obvykle mnohem více, než normálně.Lehké potraviny totiž neobsahují tuky. A ty jsou důležité, abychom cítili pocit sytosti. Navíc jsou tyto výrobky plné umělých sladidel, které se postarají o dramatický pokles hladiny cukru v krvi. Následkem je nutkavá chuť a hlad na sladké.

Po 18. hodině se nesmí jíst

Spíš než hodina je důležitý fakt, kolik kalorií jsme už za den spořádali. Pokud jsme doporučenou hranici nepřekročili, můžeme si dát bez výčitek něco k jídlu i večer. Pochopitelně není vhodné dát si gáblík těsně před spaním. S plným žaludkem se usíná a spí špatně. Ale to víme všichni.

Zhubnout mohu pouze s dietou

Jako krátkodobé řešení je dieta vhodná. Ale problém je následný jo-jo efekt. Lepší, než dieta, je dlouhodobá změna jídelníčku. Jen tak se nemusíme vzdávat oblíbených jídel a ušetříme si záchvaty vlčího hladu, kdy vybílíme lednici a pak nás trápí svědomí.

Ovoce a zeleninu nahradí vitamínové přípravky

Pokud se stravujeme vyváženě, nepotřebujeme žádné vitamínové přípravky z lékárny. Ovoce a zeleniny jsou skutečnými zásobárnami vitamínů, nikoli tabletky. Ovoce a zelenina nás chrání například před vysokým krevním tlakem a ataky mrtvice. Příroda to už tak zařídila, abychom si vystačili s tím, co nám nabízí ona.

Za nadváhu mohou geny

Mám těžkou kostru. Za to mohou geny. Znáte to? Ten, kdo někdy řešil problémy s nadváhou, zcela jistě podobné výmluvy zná. Koneckonců na tom může být trochu pravdy. Rozdílná genetická výbava u každého jedince je skutečně trochu na vině: každý z nás jinak spaluje.

Kdo snídá, přibírá

Tak to je největší hloupost na závěr. Jedna americká studie dokazuje, že lidé, kteří pravidelně snídají, jsou štíhlejší, než ti, kteří na jídlo ráno doslova kašlou. Takže na snídani nezapomínejte a užívejte si ji každý den. Vyváženou, pochopitelně!

TIP FREKVENCE 1: Zapomeňte na diety! Víme, po kterých potravinách zhubnete

Lepek jako strašák současnosti. Musíme zapomenout na pečivo?