Češi utratili za půl roku online nakupováním 46 miliard korun. Tolik, co před 6 let za celý rok, uvádí odborník

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního pololetí letošního roku 46,4 miliardy korun, meziročně o 13 procent víc. Vyplývá to z údajů portálu Heureka.cz.

Ve druhé půlce roku by růst měl zrychlit. Podle nedávného odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos tržby internetových obchodů dosáhnou zhruba 115 miliard korun. Podíl e-commerce na celkovém maloobchodu stoupne na téměř 11 procent. „Tempo růstu tržeb se zmírnilo. Trendy v nakupování však zůstávají podobné. Za letošní půlrok Češi nechali na internetu tolik peněz, co před šesti lety za celý rok,“ uvedl ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.

Roste on-line nákup jídla a oblečení, častěji Češi také kupují běžné spotřební zboží. K nákupům po síti se stále častěji přidávají senioři. „Zboží denní spotřeby či oblečení a obuv zažívají stále velmi výrazný růst. Dynamický rozvoj pak sledujeme u segmentu potravin či léků. Zákazníci i u tohoto druhu zboží začínají měnit své chování a nakupovat jej po síti,“ dodal výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Trendem mezi českými zákazníky je objednávka v e-shopu s vyzvednutí na odběrném místě. Aktuálně si mohou Češi vybrat z více než 9000 výdejních míst. „I počet výdejních míst každoročně roste. Kromě kamenných poboček e-shopů například sami dopravci nabízí mnoho ‚pointů‘, tedy míst, kde si zboží může zákazník vyzvednout osobně,“ dodal Braverman.

Počet internetových obchodů v Česku loni klesl o 600 na 36.200. E-shopů mírně ubývá třetí rok v řadě. V roce 2014 jich bylo nejvíc, 37.200. Největší český internetový prodejce Alza.cz loni zvýšil tržby o 22 procent na rekordních 17,4 miliardy korun.