FOTO: Nejmenší učitelé na světě! Školáky učí empatii malá miminka

Ve škole ve skotském městečku Greenock mají zřejmě tři nejmenší učitele na světě. Jedná se totiž o tři miminka ve věku 3 až 10 měsíců, která školáky pravidelně navštěvují. Děti se tak učí o tom, jak se miminka vyvíjejí, a zároveň prohlubují svou empatii, porozumění druhým a schopnost zodpovědnosti. 

V dnešní době přibývá rodin, ve kterých vyrůstá jen jedno dítě. Jedináčci však bývají ochuzeni o možnost pozorovat vývoj mladších sourozenců a o příležitost zapojit se aktivně do péče o ně. Ztrácejí proto ponětí o tom, co všechno výchova obnáší, jak vypadá lidský vývoj nebo jak se dá komunikovat beze slov.

Myšlenka přinést do tříd malá miminka se poprvé zformovala pod vlivem kanadské organizace Roots of Empathy (Kořeny empatie), která si bere za cíl dostat do škol různé projekty podporující empatii u dětí. Tří učitelky, které vyučovaly na základní škole Ardgowan Primary School ve městě Greenock ve Skotsku, nedávno odešly na mateřskou. A právě ony pravidelně přinášejí studentům ukázat své ratolesti.

Školáci mohou s batolaty mluvit, sahat na ně, hrát si s nimi či se s nimi mazlit, to vše pro jistotu pod dohledem dospělých. Mohou se také ptát na otázky ohledně toho, jak se miminka vyvíjejí, jak je potřeba se o ně postarat a jak člověk pozná, co zrovna potřebují, i když ještě neumí mluvit.

Stacey-Lee McLellan, která do školy vozí svého osmiměsíčního synka, si přitom pochvaluje, že právě ti normálně trochu problémoví a divocí žáci bývají nejlepší kamarádi miminek. Tyto děti na miminka prý nejvíce reagují, zjemní své chování a nejvíce se jim věnují jeden na jednoho.

Osmadvacetiletá Charlene McClusky je zase nadšená, že se studenti hodně ptají a řada věcí je upřímně zajímá. Rádi prý drží jejího malého synka za ručičku a pomáhají mu, aby byl již v nízkém věku více sebejistý ve společnosti lidí.

“Ptají se na různé otázky ohledně miminek. Co ráda dělají, jak se o ně staráme, co dělat, když jsou nespokojená a zajímá je jejich vývoj a růst,” prozradila pro server Goodnews o své třídě šesťáků. Otázky a odpovědi podle ní pomáhají dětem získat potřebné informace o rodinném životě, ukazují jim nové situace i nové emoce a učí je i o tom, jak rostou a vyvíjejí se oni sami.

Výhody návštěv, které  se realizují dvakrát do měsíce, vidí i učitelka Roly Srivastava. “Hodně to děti naučilo. Mohou vidět vývoj dědí a být tak schopni pochopit hodně o tom, jak náročné je o děti se postarat,” uvedla sedmapadesátiletá pedagožka. “Naučili se hodně o miminkách a o vlastním vyrůstání. A naučili se hodně o pocitech druhých lidí,” myslí si Srivastava.

Galerie

?>