7 důvodů, proč vás může bolet hlava: Zbytečně svou bolest nepřiživujte!

Sužuje vás opakovaná bolest hlavy? Může mít celou řadu nejrůznějších příčin. Přečtěte si těchto sedm vědeckých zjištění a možná v nich odhalíte i jádro svého problému. Některá vás nejspíš překvapí!

1. Nedostatek aktivity

Nedávná švédská studie přišla s výsledky, které naznačují, že proti bolestem hlavy pomáhá cvičení. Ideální je prý 20 až 30 minut lehkého kardia denně, pět dní v týdnu. Mozek se lépe prokrví a okysličí a navíc se vám po těle přirozeně rozlije dobrý pocit díky endorfinům. Lidé, kteří žijí sedavým způsobem života, jsou k bolestem náchylnější.

2. Váha

Za vaši bolest hlavy možná může i vaše váha. Vědci zjistili, že zejména ženy s lehkou obezitou, tedy BMI kolem 30, mají o 35 % vyšší šanci na pravidelné bolesti hlavy. Pokud se BMI zvýší na 40, riziko bolehlavů vzroste až na 80 %.

3. Povaha

Zní to možná zvláštně, ale podle vědců jsou určité povahy k bolestem hlavy zkrátka náchylnější. Pokud k vám neodmyslitelně patří vlastnosti jako rigidita, přísnost, rezervovanost, obsesivita, nepřekonatelná touha po dodržování pravidel či neschopnost přizpůsobit se změnám, může to být i váš případ. Takoví lidé totiž čelí vyšší míře stresu.

4. Sex

Podle vědců až u 46 % lidí, kteří pravidelně trpí bolestmi hlavy, se tato bolest často rozvine během sexu. Je to podobné jako v případě bolehlavu, který přepadne sportovce během výkonu. Typická je tupá bolest hlavy nebo krku, která se rozvíjí spolu se vzrušením. Zvláště muže pak může postihnout prudká bolest kolem orgasmu.

5. Dehydratace

Jedním z nejčastějších důvodů bývá nedostatečný příjem tekutin. Dospělý člověk by měl přijmout zhruba 2 litry denně, včetně tekutin obsažených v potravinách. Pro naše tělo je ideální přijímat vláhu z ovoce a zeleniny. Často je totiž tvoří až 90 % vody a našemu tělu dodají spolu s blahodárnou tekutinou i vitamíny, minerály a další látky.

6. Nedostatek jídla 

Někdy je těžké do nabitého rozvrhu plného práce a domácích povinností vtěsnat také dostatek jídla ve správný čas. Hlad ale často může způsobovat nepříjemné bolesti hlavy. Pozor! Škodí jak hladovění, tak přílišné množství jídla. Ideální stav je někde uprostřed.

7. Spánková deprivace

Není žádným tajemstvím, že nevyspalost nikomu nesvědčí. Podle vědců jsou lidé, kteří spí denně 6 hodin a méně, výrazně více ohroženi rozvojem bolesti hlavy. Dospělý člověk by si měl každou noc dopřát 7 až 8 hodin kvalitního spánku.