Chcete zhubnout? Meditujte a hýbejte se

Co si do nového roku vepsat do diáře alespoň tři změny, kterých chceme dosáhnout a na každou si vyhradit dvě stě čtyřicet dní, to by mohlo jít, co říkáte? Což třeba začít tím, čím si zpravidla škodíme nejvíc, JÍDLEM!? Přečtěte si aktuální článek článek Petry L. Krajčinovič.

Když špatně myslíme, špatně jíme. Když špatně jíme, špatně myslíme. Tělo a mysl jsou dvě spojené nádoby. Poslední tři století jsme žili v dogmatickém dualistickém chápání těla a mysli.

Po tři sta let platilo Decartovo naprosté oddělení těla a duše. Ale jak už věděli řečtí filozofové, psyché – duše sóma – tělo jsou dvě úzce spjaté veličiny. Mysl a tělo se rozvíjejí ze stejných holografických a kybernetických struktur. Cokoliv se stane v jedné části mysli, ovlivní celek. Příkladem může být fenomén současnosti, všudypřítomný stres.

Stres a tukový prstenec v pase

Stres se projevuje zrychlením srdečního tepu, pálením žáhy, pocením, to jsou známe symptomy, které patří k těm krátkodobým. A jak vypadá stres, jenž se rozvine v dlouhodobou, člověka sužující obtíž? Pozorovali jste někdy svůj žaludek, co se ním začne dít, když se dostanete do stresu, ať už zásahem vnějších okolností, tak pod vlivem vnitřních faktorů? Nebo se orientujete podle svého ztvrdlého břicha, jenž vám hlásí, že se něco děje vaší hlavě?

V oblasti břicha a pupeční zóny máte pocit, jako by vám je někdo zalil betonem. Ztvrdlé břicho je důsledkem hormonu kortizolu – tělo ho produkuje pod stresem – způsobujícího ukládání tuku v oblasti kolem žaludku. Břicho, jakoby zkamenělo, po čase zarůstá tukem a to je právě znakem dlouhodobě prožívaného či potlačovaného stresu.

Prstenec sádla v oblasti žaludku přichází i s nevhodnou stravou většinou z fast foodu, kterou vdechujeme za pochodu. Také v důsledku nedostatečného odpočinku, krátkého nočního spánku.  Z nedostatku hormonu leptinu, jenž se vytváří právě v průběhu kvalitního relaxu, máme neovladatelnou chuť k jídlu a zpomalený metabolismus. 

Je-li naše mysli klidná a plná pozitivních myšlenek, tělo jen stěží podlehne nemoci.
Dalajláma

Lékař se dívá hlavně na to, jak pacienta vybavit receptem a rychle vyslat do světa. Západní medicína má řadu důmyslných a velmi efektivních způsobů léčby, ale výrazně opomíjí vliv mysli na tělesné změny. Východní medicína se věnuje tělu a mysl jako komplexnímu celku. Proto i nepatrné změny v jedné části této kontinuity mají zákonitě vliv na celek. Zjednodušeně řečeno – tělo je zařízením na dálkové ovládání mysli. Husí kůži taky máte při představě něčeho vzrušujícího, ne proto, že by vás někdo oškubal. Nejlepším příkladem spojení mysli a těla je sexuální vzrušení. Tady je reakce těla na myšlenku víc než zřejmá, u mužů zřetelněji.

Osvícenci ví, že při západním střihu života je nezbytné využívat tisíciletími prověřené východní triky, pochopili, že prevence je nutná, že třeba na diabetes si můžeme zadělat už ve velmi nízkém věku. Tak neseďte a začněte něco dělat hned, dokud máte čas.

Jak na věc:

  • Vnímejte své tělo.
  • Myslete na něj, proto se učte přemýšlet hlavně v pozitivních konotacích. Naučte se denně na patnáct minut zpomalit. Svým klientům, z nichž někteří fungují vysloveně západním stylem života nabízím a učím je jednoduché základy vizualizace a techniky zastavení stresu, ve chvíli, kdy se u nich projeví tělesně.
  • Jedním z nejúčinnějších nástrojů zklidnění mysli je umění meditace. Sama jsem velmi dynamický typ člověka, ráda běhám a dobře pamatuji doby, kdy jsem se meditací odmítala zabývat. Před pár lety jsem pochopila, že meditovat je nezbytnost.
  • Naučte se vnímat dech a vnitřní sílu sebe sama, je to vysoce osvěžující.

Stačí několik minut meditace denně a v kombinaci se správným pohybem půjdou dolů i kila, dřív než ušetříte na nové boty.

Meditace snižuje krevní tlak, posiluje imunitní systém, zčásti je i prevencí rakoviny a infarktu myokardu.

Co baví na meditování mě, že zvyšuje neoroplasticitu mozku, takže člověk díky jeho lepšímu okysličení i lépe myslí.

A pro ženy není nezanedbatelná informace, že meditace podporuje tvorbu hormonu DHEA, jenž zpomaluje stárnutí a s věkem ubývá.

Tak šlápněte na pedál a meditujte. 

A víte, že pokud byla meditace k dostání v tabletách, můžete věřit, že by byla nejžádanější drogou na trhu?

 

MgA. Petra L.KrajčinovičPetra L. Krajčinovič  – terapeut mentální aktivity, akreditovaný profesionální kouč MŠMT a ICF (mezinárodní federace koučů), mentorka, autorka úspěšných motivačních článků a grow up blogů.

www.cista-duse.cz

 

 Pomáhá lidem

  1. nalézt jejich potenciál, zvýšit sebedůvěru a sebevědomí, uvědomění a zodpovědnost
  2. nastartovat motivační mechanismy
  3. klienti pod jejím vedením dosahují svého maxima, např. zakládání podnikání, vlastní značky, významných osobních i pracovních úspěchů, finanční prosperity a stability
  4. prostřednictvím mocných terepaeutických a koučovacích technik nalézají klienti velmi rychle vnitřní zdroje a potenciál a dosahují spokojenosti, radosti, výtečné mentální a fyzické kondice.