Dodržujete zdravé stravovací návyky? I přesto můžete tloustnout

Některé návyky, které jsou považovány za zdravé a prospěšné, mohou ve skutečnosti pokazit každodenní boj s váhou. Například posedlost po všem, co je nízkotučné.

Diety s nízkým obsahem sacharidů a tuků nemusí být účinnou strategií v boji proti nadváze. Výzkumy totiž ukázaly, že pojídáme-li výhradně pokrmy bez tuku, může to zvyšovat chuť na sacharidy. A navíc to může vést k tomu, že netučných potravin sníme o polovinu více. A když zase vyškrtneme sacharidy, zhubneme, ale v okamžiku, kdy je zase začneme konzumovat, ihned shozené kilogramy nabereme zpět.

Chceme-li tedy zhubnout, musíme jíst všechno, dávat přednost čerstvým a celozrnným potravinám a vyhýbat se absurdnímu vynechávání určitých druhů potravin. Studie zveřejněná v časopise Journal of Marketing ukázala, že potraviny s etiketou “zdravé” či “nízkotučné” vedou k tomu, že se jich sní více, ale že také vedou lidi k tomu, že méně cvičí, jako by takové jídlo bylo náhražkou tělesné námahy. Žádná sebezdravější potravina nemůže cvičení nahradit.

Další chybou je počítání kalorií. Bylo prokázáno, že dieta založená na počítání kalorií vede v 95 procentech případů k jistému nezdaru. Jakmile totiž sníme málo kalorií, tělo zpomalí metabolismus a spaluje více svaly než tuk. Lépe je tedy soustředit se spíše na to, co si dáváme na talíř. Vědci z Cornellovy univerzity zjistili, že ti, kdo trvale dávají přednost neobvyklým a exotickým jídlům, mají menší tendenci k nabírání na váze než ti, kteří jedí stále totéž.