Frekvence 1 radí: Jak využít šípek

Už staří Řekové označovali šípek za božskou plodinu. Díky tomu, co obsahuje, má množství blahodárných účinků. Znali je Řekové a známe je i my!

Keře šípkové růže se právě v tomto období červenají a tak je ideální čas na sbírání šípků. Platí tu ale zásadní pravidlo: nesbíráme plody nedozrálé ani přešlé mrazem. V říjnu mají šípky největší obsah vitaminu C. Jsou ale bohaté i na vitamin A, K, B1 a B2. Z minerálů obsahují vápník, hořčík, fosfor a železo.

Už od pradávna jsou součástí lidového léčitelství, protože pomáhají se spoustou neduhů. I v tomto období je můžete používat proti nachlazení nebo infekcím, zároveň zpevňují cévy a pomáhají i při bolestech žil. Také stimulují produkci žláz, oběh hormonů a posilují i potenci.

Správné sušení

Organismu pomáhají i tím, že zlepšují jeho okysličování, pečují o nervovou soustavu a pomáhají k lepšímu soustředění. Šípky jsou také nejlepším přírodním lékem na paradontózu. Šípkový olej pak pomáhá pleti proti stárnutí.

To nesmí být ani příliš rychlé, ani moc pomalé. Ideální je sušit šípky na suchém a dobře větraném místě. Po usušení je můžete rovnou rozdrtit a skladovat v dobře uzavíratelných sklenicích na tmavém místě.

Šípek v kuchyni

Šípkový kompot, šípkový džem, šípková marmeláda, šípkový likér, šípkový sirup, šípková omáčka, šípkové víno ale hlavně šípkový čaj. To jsou některé z možností, jak můžeme šípek využít. Výrazným zdrojem vitaminu C je právě šípkový čaj.

Pro jeho přípravu potřebujeme lžičku drcených šípků, kterou zalijeme šálkem vroucí vody. Po deseti minutách přecedíme přes plastové sítko nebo plátno. Je totiž dobré vyvarovat se jakéhokoli kontaktu s kovem a stejně tak i s ostrým světlem, abychom zachovali co největší obsah vitaminu C.