RETRO: Maluch, oltcit, žigulík… Také jste vlastnili tato přibližovadla?

Vlastnit za socialismu zahraniční vůz, to už bylo pořádné terno. Jenže dostat se k opravdu světovým značkám se poštěstilo jen vyvoleným. Ostatní si mohli tenhle sen splnit jen napůl - s produkty spřátelených zemí.

Jugoslávie

V zemi se vyráběla celá řada automobilů, převážně v licenci. Automobilka Zastava v srbském městě Kragujevac začala s výrobou licenčních Fiatů 600, od začátku 70. let pak produkovala i model 101 a v 80. letech přibylo třídveřové Yugo, prodávané i v USA. Začátkem 90. let ale srbská továrna doplatila na krvavý rozpad země a následné sankce, vážnou ránu jí zasadilo i bombardování NATO v roce 1999. Ještě v roce 2008 produkovala beznadějné zastaralý typ 101, v té době ale do továrny vstoupil italský Fiat, který dnes v Kragujevaci vyrábí model 500L. 

Německá demokratická republika

Nejznámějším východoněmeckým výrobkem byl bezesporu Trabant, o něco výkonnější motor měly větší wartburgy nebo dodávky Barkas. Pád komunistického režimu a sjednocení země ale ani jedna z automobilek nepřežila, letité konstrukce nemohly konkurovat modernějším západním vozům a skončily na jaře 1991. Automobilový průmysl zde však nezanikl. Od 90. let zde působí třeba Opel (vyrábí v Eisenachu, domově wartburgů) a samozřejmě Volkswagen. Jedinou značkou z NDR, která přežila do dneška, je výrobce malých nákladních vozů Multicar.

Polsko

Polský automobilový průmysl je spojen zejména s výrobou licenčních fiatů, ať už se jedná o „maluchy“ Fiat 126p nebo limuzíny Fiat 125p a na nich založený typ Polonez. Po roce 1990 do země přišla i řada dalších automobilek, často ale produkují díly či motory a převodovky. Až do přelomu tisíciletí se pak v Polsku vedle modernějších vozů vyráběly jak populární „maluchy“, tak zastaralé polonezy ve FSO.

Rumunsko

Největší rumunská automobilka Dacia vznikla koncem 60. let ve spolupráci s Renaultem a produkovala hlavně licenční verze typů 8 (Dacia 1100) a 12 (Dacia 1300). Od poloviny 80. let pak přibyla továrna Oltcit, otevřená ve spolupráci s Citroënem a vyrábějící až do roku 1996 stejnojmenný třídveřový hatchback. Po pádu režimu zastaralé továrny bojovaly o přežití, Oltcit krátce vyráběl vozy Daewoo, nakonec továrnu před šesti roky převzal Ford.

Sovětský svaz

Sovětské automobilky produkovaly od 60. let obrovské série osobních vozů, nejrozšířenější byly vozy značek Moskvič a Lada. Továrna vyrábějící vozy Lada vznikla koncem 60. let ve spolupráci s Fiatem a hranaté „žigulíky“ s v různých verzích vyráběla až do roku 2012, kdy v ní získal majoritu Renault. Moskvič v 80. letech přišel s relativně moderním typem Aleko, po roce 1990 ale marně bojoval s konkurencí moderních vozů a v roce 2006 firma zkrachovala.

V Sovětském svazu se vyráběla i celá řada dalších automobilů, od luxusních limuzín ZIL přes volhy až po lidovější vozítka Zaporožec. Žádná z těchto automobilek ale nepřežila se svým, byť modernizovaným výrobním programem do dnešních dnů. Většina továren ovšem nadále vyrábí, zpravidla ale automobily cizích konstrukcí, od evropských přes korejské až po čínské. V Rusku se postavila také řada úplně nových automobilek, vznikají v nich i české škodovky.

Galerie