Škola smyku Frekvence 1: Na sněhu i ledu bezpečně!

Jak jezdit na ledu a sněhu? Otázka, kterou si v těchto dnech pokládá asi nejeden řidič. A nebo si ji možná ani nepokládá, a říká si, že je to přece jasné, že ví... Občas ale není na škodu připomenout si základní pravidla. Najdete je uvnitř článku.

Zimní výbava nestačí

Základem bezpečné jízdy je samozřejmě zimní výbava, ale ani ta nás od nehody neuchrání. Jízda na kluzkém povrchu vyžaduje změny v běžném chování řidiče, říká na Frekvenci 1 Aleš Hruška z pardubické školy smyku: „První pravidlo se týká točení volantu. Je potřeba, aby řidiči točili plynule, málo a včas. Na tom kluzku je nižší přilnavost a je třeba počítat se zpožděním. Zjednodušeně řečeno, nemůžu zatáčet, až když chci, aby vozidlo zatáčelo, ale o něco dřív.“

Zrádné kluzké zatáčky

V zatáčkách nechte pravou nohu v klidu. Zapomeňte na plyn i brzdu. „Je velice důležité, aby řidiči v zatáčkách na kluzkém povrchu ani nepřidávali, ani nebrzdili. Lepší je podřadit,“ radí Hruška.

Jak reagovat při smyku

Pokud se dostanete do smyku, auto nevyrovnávejte. „Když už se to vozidlo točí a je ve smyku, raději nevyrovnávejte. Většině řidičů se to stejně nepodaří. Dostanou smyk na jednu stranu, při vyrovnávání si auto rozhodní na stranu druhou. Potom ještě zpátky a nakonec potřebují velký prostor k tomu, aby vozidlo vůbec zastavili,” upozorňuje Hruška.

Jízda do kopce

Při jízdě do kopce si podřaďte už pod ním a držte nohu plynule na plynu. Při prudkém přidávání se začnou kola protáčet. A nakonec jedno nepsané pravidlo: Při jízdě na kopci má pokaždé přednost ten, kdo jede nahoru. Z kopce dolů se totiž rozjede každý bez problémů.