Proč se nejslavnější tunel Česka jmenuje zrovna Blanka? Ve hře byla další dvě jména

V pondělí je tomu rok, co byl otevřen tunelový komplex Blanka. Za tu dobu jím projelo 30 milionů aut, událo se tu 62 dopravních nehod a vstoupilo sem 270 lidí. To jsou jistě zajímavá čísla, nicméně věděli jste, že ve hře o pojmenování tunelu byla hned tři ženská jména?

Proč se jedna z nejznámějších staveb Česka jmenuje Blanka a ne třeba Hana nebo Dana? Právě tato tři ženská jména byla navržena při pojmenování tunelového komplexu.

„Když se v 90. letech začalo uvažovat o tunelovém komplexu, magistrát složil komisi ze starostů Prahy 5, 6, 7 a 8. Ta měla za úkol vybrat trasu, kudy povede,“ vzpomínal loni pro Blesk mluvčí Metrostavu František Polák.

Jména vymyslela asistentka

Nakonec se prý sešlo 60 možností, o nichž se pak následující dva roky hlasovalo. Tři varianty postoupily do finále, načež se začaly rozpracovávat. Tři ženská jména přitom vymyslela asistentka architekta, aby si každý nemusel pamatovat pracovní názvy.

ČTĚTE TAKÉ: Nejlepší fóry o tunelu Blanka! Podívejte se na ně

Posuzované varianty byly vedeny pod různými městskými čtvrtěmi. Podle prvních písmen názvů těchto městských čtvrtí byla zvolena ženská jména Dana (Dejvice), Hana (Holešovice) a Blanka (Bubeneč) jako názvy variant,“ uvádí informační web tunelu Blanka.

Usnesením Rady hl. m. Prahy bylo rozhodnuto o pokračování ve variantách Hana a Blanka, které byly dále posuzovány. Zároveň byly společně zahrnuty do konceptu Územního plánu města, s cílem projednat trasu na úrovni konceptu územního plánu a tím se dopracovat k jedné výsledné variantě. Tou se stala varianta Blanka,“ doplňuje.

Blanka v číslech

Smlouva na stavební část tunelů Blanka byla podepsaná 30. října 2006. Nakonec se stavba rozrůstala 9 let. Otevřena byla po několika odkladech 19. září 2015. Dosud jí projelo na 30 milionů automobilů. Náklady na kontroverzní stavbu byly 43 miliard korun.

V tunelu zastavilo celkem 235 vozidel kvůli poruše, událo se tu 62 dopravních nehod a 53 autům došly v tunelu pohonné hmoty. V listopadu například v Blance zastavil jeden z řidičů, když s překvapením zjistil, že mu tady nefunguje navigace. Následně telefonoval do firmy o radu, co s tím.

PSALI JSME: Rok v tunelu Blanka: Nehody, ale i divoká zvěř a kuriózní vstup žen s kočárkem

Bezpečnost v Blance hlídají speciální čidla. Při mimořádné události okamžitě upozorní dispečera, který situaci vidí na obrazovce. Systém mu chodce či nepojízdné vozidlo na monitoru označí. Blankou dosud projelo na 30 milionů automobilů. Denně asi šestikilometrovým tunelem projede téměř 80.000 aut. Provoz stojí hlavní město měsíčně asi 20 milionů korun.