V e-shopech i prodejnách začínají výprodeje na tzv. Black Friday

V řadě kamenných obchodů a e-shopů v pondělí začíná hlavní část předvánočních slevových akcí na tzv. Černý pátek. Ten letos připadá na 23. listopadu. Řada obchodníků letos výprodeje rozjela i o několik týdnů dříve. Prodejci slibují slevy v desítkách procent. Do akcí na Černý pátek se každý rok zapojuje stále více tuzemských obchodů.

Tržby během loňského neoficiálního svátku nakupování Black Friday stouply meziročně průměrně o 37 procent a v některých dnech jsme zaznamenali o více než třetinu vyšší návštěvnost v porovnání s předminulým rokem. Podobný trend očekáváme i letos,” uvedl obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský. Stejně jako loni očekává velký zájem o herní konzole a příslušenství nebo chytré telefony.

Výprodeje v pondělí spustil i e-shop s parfémy Notino.cz, slevy mají dosáhnout až 70 procent. Prodejny s elektronikou Datart budou mít slevy Black Friday až do pátku. Počet zákazníků v některých obchodech řetězce loni stoupl o 50 procent, firma proto i letos posílí směny.

Kasa.cz očekává v rámci výprodejů Black Friday, které vyvrcholí v pátek 23. listopadu, až trojnásobný nárůst prodeje proti běžnému období. Meziročně vzroste prodej o 35 procent.

Alza.cz, která slevové akce rozjela dříve, vyčlenila do výprodeje 2500 produktů. “Samozřejmě nejvíce poptávaná je elektronika, kde mnoho telefonů bylo vyprodáno okamžitě,” uvedla mluvčí Patricie Šedivá.

V současné době jsou hodně vyhledávaným zbožím zejména chytré produkty. Roste i zájem o kategorii módy a segment zaměřený na byt, dům a zahradu. Trendem letošních svátků nicméně bude zejména elektronika a chytré produkty, hlavně hodinky nebo automatické dávkovače krmiva pro domácí mazlíčky,” uvedl manažer srovnávače cen Zboží.cz Milan Šmíd. Skladba produktů nakupovaných během Black Friday kopíruje prodeje z celého roku. Na špičce jsou mobily, počítačové hry, televize, knihy, parfémy a další.

Loni dosáhl obrat tuzemských e-shopů v posledním listopadovém týdnu během slevových akcí na tzv. Černý pátek téměř čtyř miliard korun, uvádí Asociace pro elektronickou komerci. Průměrná sleva v e-shopech byla podle Heureka.cz ale byla jen 17 procent proti často inzerovaným desítkám procent.

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Označení Černý pátek zřejmě vzniklo jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.

Zdroj: ČTK