V Praze zdraží od srpna jízdné v MHD. K normálnímu provozu se vrátí až v září

27. dubna 2021·Zprávy·Lenka Skrzeczkova·ČTK

Ilustrační foto. (Zdroj: Shutterstock)

V pražské integrované dopravě (PID) zdraží od 1. srpna jízdenka na 30 minut z 24 na 30 Kč a 90minutová z 32 na 40 korun. Zdraží rovněž SMS jízdenky, a to o v případě třicetiminutové z 24 na 31 Kč a 90 minutové z 32 na 42 Kč. Důvodem jsou zvyšující se náklady na provoz veřejné dopravy. Vznikne nový tarif pro lidi ve hmotné nouzi, kteří zaplatí měsíčně 165 Kč. Ceny měsíčních a ročních kuponů zůstanou zachovány. Zdražení kritizuje pražská opozice, které vadí, že jde o další zdražování života v Praze. Provoz MHD by se mohla vrátit do normálního od 1. září.

PID zahrnuje dopravu v Praze a Středočeském kraji. Hlavní město ročně dotuje PID více než 15 miliardami korun. Další peníze platí Středočeský kraj za veřejnou dopravu na svém území. Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4750 na nynějších 3650 korun.

Zdražení je pro rozvoj infrastruktury nezbytné

Pokud chceme udržet a dále rozvíjet společný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje, bylo nezbytné se dohodnout na společných cenách alespoň u jednorázových jízdenek. Prioritou Prahy bylo zachovat cenu dlouhodobých předplatních kuponů. Proto se bude s ročním kuponem cestovat po Praze i nadále za 10 korun na den,” uvedl náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Zdražení jízdného podle něj navrhli představitelé Středočeského kraje z řad TOP 09, Pirátů, ODS a STAN.

Krytí nákladů tržbami na území Prahy vlivem zvyšující se nabídky, rozvojem infrastruktury, slev a výhodného předplatného jízdného kontinuálně klesá. “Pokud očistíme náklady i tržby o dopady koronavirové krize, bylo by krytí nákladů tržbami v roce 2020 pouhých 19 procent,” píše se v dokumentu schváleném radními.

Jsem rád, že spolupráce mezi Prahou a Středočeským krajem oproti předchozím letům skutečně funguje. Zdražení jízdného je pouze jeden střípek v mozaice restrukturalizace udržitelného systému veřejné dopravy, která se v příštích letech dočká rozvoje železniční, trolejbusové a tramvajové dopravy mezi Prahou a Středočeským krajem. A tento rozvoj musíme nějak ufinancovat,” uvedl radní Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).

Novinkou bude zastropování jízdného v aplikaci PID lítačka. “Jakmile tedy cestující za den utratí v aplikaci za jednotlivé jízdenky 120 Kč, tedy cenu celodenní jízdenky, tak má už do konce dne jízdné zdarma,” řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Zjednoduší se v budoucnu také doložení věku na slevu například pro seniory, kdy jim bude stačit jakýkoliv průkaz, kde je fotka a lze z něj poznat věk.

Nižší jízdné pro lidi v hmotné nouzi

Radní schválili kromě zdražení jízdného také nižší jízdné pro lidi v hmotné nouzi. Za měsíční jízdné by platili 165 korun a za čtvrtletní 444 korun. Takových lidí je podle odhadu v Praze asi 5500, z nich je část seniorů. Poslanec, předseda zastupitel Prahy Sobě a starosta Prahy 7 Jan Čižinský již v pátek ČTK sdělil, že opatření má zabránit vznikajícím exekucím. “Když si zlevněný kupon koupí, Praha z toho bude mít alespoň něco,” řekl minulý pátek Čižinský.

Podle opozičního hnutí ANO se po zdražení nájemného, vody nebo svozu odpadu jedná o další zásah do peněženek občanů. “Dramatické zvýšení jednorázového jízdného pro všechny Pražany jen těžko vyváží sleva pro lidi v hmotné nouzi, kterých je v Praze asi 5500, byť je to jistě bohulibý počin. Očekávali jsme, že koalice představí i významné provozní úspory v DPP, ale zjevně se šetřit nechystá,” uvedl místopředseda zastupitelů ANO Ondřej Prokop.

Loni se v médiích objevila informace, že současné vedení města chce roční kupon znovu zdražit, a to skokově na 5500 korun. Scheinherr dnes pro ČTK zopakoval, že k takovému zdražení se město přistoupit nechystá.

Pražská MHD by se mohla vrátit do normálu od 1. září 2021

Pražská MHD by se mohla vrátit do normálního provozu letos od 1. září. V květnu by mohl být prodloužen provoz metra a od 1. července zavedeny prázdninové jízdní řády. Záležet bude ale na dalším vývoji počtu cestujících a protipandemických opatřeních. Vyplývá to z dokumentu, který dnes projednal magistrátní výbor pro dopravu. Nyní jezdí MHD kvůli pandemii covidu-19 podle upravených řádů a omezeny byly některé spoje. Kvůli pandemii poklesl počet cestujících.

Od září můžeme doufat a věřit v přechod na plný provoz,” řekl na výboru Petr Tomčík, ředitel organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD.

Záležet ale bude na vývoji pandemie. Základní scénář změn nyní pracuje s předpokladem, že již bude docházet k postupnému rozvolňování vládních opatření a zhruba od září se život vrátí do situace blízké době před covidem. Podle náměstka ředitele Ropid Martina Šubrta počty cestujících stoupají a podle prognózy Ropid by se tak mělo dít i v následujících týdnech.

Výjimkou oproti běžnému stavu před pandemií by bylo od září dřívější ukončení provozu metra. Končit bude mezi 23:00 a 23:30. Do běžného stavu před pandemií by se neměla vracet ani noční MHD.

Od pátku 30. dubna bude obnoven provoz noční tramvajové linky 99. Intervaly nočního autobusu číslo 912 budou zkráceny na 30 minut a u linek 913 a 916 na 60 minut. Provoz metra by se měl od 10. května oproti současnému stavu posunout o hodinu, kdy poslední vlaky budou vyjíždět z konečných ve 23:00 až 23:05.

Do začátku letních prázdnin budou spoje jezdit podle “covidových” jízdních řádů a od 1. července by provoz MHD přešel na prázdninové jízdní řády, které platily v loňském roce. To znamená větší omezení mimo špičky a o víkendech zejména v autobusové dopravě. Podobu jízdních řádů tramvají ovlivní výluka od 21. června na Palackého náměstí a následně Národní třídě.

Co na to Jan Kraus?

Zprávy - další články

Doporučujeme