Radek Mátl: Apeluji ale na řidiče, aby neriskovali a řešili to, jak vozovka vypadá. Ledovka bývá často mnohem rizikovější než čerstvý sníh

25. listopadu 2025·Zprávy·Barbora Turková·Jakub Veinlich

Radek Mátl (Zdroj: Frekvence 1)

Hostem Press klubu byl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. S Jakubem Veinlichem řešili především aktuální sněhovou nadílku na českých silnicích.

Pondělní sníh značně potrápil řidiče, silničáře i samotné chodce. O předpovědi se vědělo dlouho dopředu, přesto se řidiči setkali s řadou komplikací. „V gesci Ředitelství silnic a dálnic máme přes 700 km, takže veškerá technika byla venku. Kalamity vznikly z důvodů nehod, jehož odstranění samozřejmě zabere nějaký čas. V těch kolonách, které vzniknou, je pak náročný udržovat vozovku, aby se tam mohly dostat naše sypače. Situace se ale vyřešila, kolony byly, ale nemyslím si, že by nastala nějaké zásadní problém,” hodnotí Mátl.

Velkou překážkou při zimní údržbě zůstává chování některých řidičů kamionů především dodržování záchranářské uličky. Mátl upozornil, že ač se úroveň zlepšila, jednotlivci dokážou blokovat celou situaci. „Stále se ale najdou tací, kteří nedodržují záchranářkou uličku a situaci výrazně komplikují. Pak je to spíš o policii, aby dokázala prostě zasáhnout pravou chvíli a sypačům v této situaci pomoct. Legislativní úprava tomu asi nepomůže,” dodává ředitel.

Mátl odmítl kritiku, že silničáři byli na sníh nepřipravení. Zdůraznil, že extrémně nízké teploty, někde bylo až minus 10 a preventivně nelze ošetřit všechny silnice. „Nelze být úplně všude. ŘSD má k aktuálně k dispozici 55 tisíc tun soli a za dnešek jsme zhruba půl tisíc tun soli použili. Máme i web, kde ukazujeme, kde sypači vyjeli, aby řidiči podle toho mohli uzpůsobit svojí jízdu. Apeluji ale na řidiče, aby neriskovali a řešili to, jak vozovka vypadá. Ledovka bývá často mnohem rizikovější, než ten čerstvý prašan,” zdůrazňuje Mátl.

Řešila se i otázka financování dopravní infrastruktury. ŘSD podle Mátla čeká na jasný vývoj rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. „Skutečně pokud nebude ten rozpočet posílen nové stavby nebudeme schopni zahájit,“ uvedl. Přiznal také, že některé významné projekty musely být pozastaveny. „Nepodepsali se zatím aktuálně smlouvy na dálnici D11 mezi Jaroměří a Trutnovem.“ Přesto věří, že budoucí vláda bude mít vůli hledat řešení tak, aby dálniční síť pokračovala v rozvoji.

Co dalšího řekl Radek Mátl? Poslechněte si celý rozhovor 

Zprávy - další články