5 maličkostí, které okamžitě zlepší vaše zdraví

Nestojí to ani korunu, nemusíte se ani příliš namáhat a přesto budou naše tipy fungovat jako lék pro vaše tělo i ducha. Naprosto bez rizika a vedlejších účinků.

Smějte se nahlas

Šťastní lidé nemívají problémy s onemocněním srdce, jak dokázal výzkum prováděný v USA. Optimistické založení snižuje riziko poruch prokrvování a infarktu. Navíc vylučuje tělo při každé dávce upřímného smíchu hormon štěstí serotonin. Pokud se smějete denně, posilujete zároveň imunitní systém. Při hlasitém záchvatu smíchu je v činnosti celkem 650 svalů a svalíků. A protože při takovém „záchvatu“ lapáte po dechu, zásobujete zároveň plíce pořádně vzduchem.

Vezměte někoho za ruku

Jak moc srdečně se během dne chováte k sobě samotným, ke kolegům nebo přátelům? Zkuste to pár dní pozorovat. Výzkumy dokazují, že lidé s harmonickými vztahy snášejí mnohem lépe zátěž i stres, jsou odolnější proti nachlazení i jiným nemocem. Při upřímném objetí nebo dotyku se v těle vylučují látky jako oxytocin nebo dopamin – to jsou hormony důvěry a lásky.

Natankujte slunce

Na sluníčku se cítíme okamžitě lépe. Důvod? Pokud dopadá denní světlo na oční sítnici, začne vylučovat podvěsek mozkový serotonin (hormon štěstí). K tomu potřebujeme asi 2500 luxů – tuhle dávku zvládne sluníčko, i když je pod mrakem. A pokud září naplno, dostáváme dávku téměř 10 000 luxů. Už 30 minut na čerstvém vzduchu stačí k tomu, aby se v těle začal vytvářet vitamin D, který posiluje imunitní systém. Podle typu pleti je pobyt na slunci v délce asi 25 minut docela OK. Poté nezapomeňte na ochranný krém, brýle a slušivý slamák!

Dýchejte zhluboka a pomaluuuu

Když jsme ve stresu, dýcháme rychleji, rychleji nám i buší srdce. Obráceně to funguje taky: pokud dýcháme pomalu a zhluboka, uklidníme se. Zkuste si to hned. Zhluboka se nadýchněte a vydýchněte. Následně zadržte dech asi na pět sekund a pak se nadýchněte do břicha a pomaličku vydechujte. To zopakujte několikrát, dokud se nezklidníte. Dechové cvičení brzdí vyplavování stresových hormonů, posiluje imunitní systém, odstraňuje poruchy spánku a mírní pocity úzkosti.

Stoupejte si

To platí pro všechny, kteří mají sedavé zaměstnání. Při sezení ochabuje srdce, není dobré ani pro krevní oběh, látková výměna funguje na půl plynu, ničíme si záda a bolí nás za krkem. Tady pomůže jen cílené vstávání od stolu. Jste zvyklí si s kolegy z jiné kanceláře telefonovat? Zkuste za kolegou dojít osobně. K tomu přidejte alespoň 30 minut sportovní aktivity denně.