Frekvence 1 radí: Jak se bránit nadměrné spavosti?

Do Prahy se sjeli lékaři z celého světa, aby probrali problém s nadměrnou spavostí. Tou trpí asi pět procent obyvatel Česka. Jak a čím se jí bránit? A jak vypadá ideální spánek? Tady je odpověď.

Nadměrná spavost

Šest až devět hodin denně maximálně. Tak dlouho bychom měli spát. Ale najdou se i tací, kterým to nestačí a v posteli trápí 10, 11 či dokonce 12 hodin. A někdy i víc, než půl dne. Říká se tomu hypersomnie. 

Člověk trpící touto nemocí má zkrácenou dobu bdělosti. Takový člověk potom nestíhá práci, vzdělávání, ani soukromý život. Podle psychologů nadměrná spavost výrazně snižuje kvalitu života a zhoršuje sociální postavení nemocného.

Long sleeper

Kdo spí déle, dlouho do odpoledne nebo usíná během dne, je považován za takzvaného long sleepera.  Krátký spánek po obědě je považován za normální, pokud ho ale člověk plánuje.

Spánek přijde nečekaně

Postiženého může spánek překvapit kdykoliv. „Je to spavost, která toho pacienta ovlivňuje v běžných denních činnostech. Pacient, který vykonává nějaká monotónní činnosti je unavený a může při nich i usnout,“ řekla rádiu Frekvence 1 Jana Vyskočilová, předsedkyně České společnosti pro výzkum spánku a spánkovou medicínu.

Hodně spí hlavně chrápající

Problémem jsou kila navíc. „Tím pádem se naruší dýchání. Buď tedy dýcháme méně, což je hypoventilace a nebo máme ve spánku dýchací pauzy. Uzavřou se dýchací cesty, poklesne kyslík , vzestoupí kysličník uhličitý. Mozek dostane signál, že pacient nedýchá a probudí ho,“ dodává doktorka Jana Vyskočilová.  A tak se člověk v době, kdy má pořádně spát, nevyspí!

Nadměrnou spavostí tak  trpí hlavně  pacienti s těžkými formami obstrukční spánkové apnoe (OSA), tedy s krátkodobými výpadky dýchání během nočního spánku, s chrápáním nebo narkolepsií. Dále nadměrnou spavost vyvolávají některé neurologické nemoci jako je roztroušená skleróza nebo encefalitida.  

K nadměrnému spánku může přispět i střídání denních a nočních směn a taky monotónní práce.

Jak se léčit?

S léčbou nadměrného spánku vám pomohou ve Spánkové poradně na www.spankovaporadna.cz a v případě velkých potíží pomůže mašinka na přetlak. Na obličeji máte v noci masku, která vám do dýchacích cest vhání vzduch a udržuje je otevřené.