Režisér Terry Gilliam představil ve Varech svého Dona Quijota

4. července 2018·Zprávy·Lukáš Vaněk

Režisér Terry Gilliam uvedl 4. července 2018 na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech svůj snímek Muž, který zabil Dona Quijota.—Film director Terry Gilliam poses within presentation of his film “The Man Who Killed Don Quixote” during the 53rd International Film Festival in Karlovy Vary (KVIFF), Czech Republic, on July 4, 2018. (CTK Photo/Katerina Sulova)

Zda se někdy objeví v soutěži velkého filmového festivalu, autor svého dlouholetého projektu na téma Dona Quijota Terry Gilliam neví. Novinářům ve středu před uvedením filmu v Karlových Varech, kde se stejně jako v Cannes objeví mimo soutěž, řekl, že je mu to jedno. "Nesnáším soutěže, jediný smysl mají pro mladé filmaře, ale pro staré prďoly jako jsem já, už to nemá cenu, už je pozdě," řekl ke sporům kolem svého snímku Muž, který zabil Dona Quijota.

Nevím, co se děje tady. Včera jsem byl v Mnichově a zjistil jsem, že je tam v soutěži,” řekl překvapeně. Film byl natočen v široké koprodukci Španělska, Belgie, Portugalska a Británie, ale především vznikal dvě desítky let a mnozí lidé do něj vstupovali či z projektu odcházeli. Spor, který vedl až k soudu, vyvolal portugalský filmový producent Paulo Branco, který zpočátku na filmu spolupracoval. Tvrdil, že rovněž vlastní práva ke snímku a před uvedením filmu v Cannes požadoval, aby se nepromítal.

Gilliam Brankovo tvrzení odmítal. Film se nakonec po rozhodnutí soudu v Cannes promítal. “Pár problémů tam bylo, nemám je pod kontrolou. Moje žena říká: Film je hotový, je to dobrý film, ať už se budou dít jakékoli právní a jiné blbosti,” řekl Giliam ve středu.

Na dotazy novinářů, proč si téma vybral, odpověděl, že si myslí, že si spíš Don Quijote vybral jeho. “Cítím se být obětí Dona Quijota… a obětí filmu. Film se natáčí sám… je lepší, než co jsme na začátku zamýšleli a proces je kreativnější, než já sám,” řekl režisér, jehož dílo je podle něj také o tom, jaké to je dělat film, žít v jeho prostředí, které podle něj není vůbec jednoduché. Chce jím mluvit tedy nejen k divákům, ale také k mladším filmařům, z nichž mnozí jsou podle něj příliš ochotní podlehnout lehkému zisku při tvorbě reklam, byť mají za sebou úspěšné filmy.

Sám ví, o čem mluví, za deset dní práce na reklamě pro velkou firmu s sportovním oblečením dostal prý víc, než by dostal za rok práce na Donu Quijotovi. Zkušenost pak promítl do filmu – hlavní hrdina Toby býval idealistickým filmovým studentem. Jeho ztvárnění příběhu Dona Quijota, které natočil v malebné španělské vesnici, mělo obrovský úspěch, z něj se však stal arogantní a cynický režisér reklam.

Do vesnice se po letech vrací také kvůli reklamě a potká pomateného výrobce obuvi, který se domnívá, že je Don Quijot a Toby jeho Sancho Panza. Toby se ocitá uvězněný v bizarních fantaziích starého pána. Rozlišit realitu od fikce je pro něj stále těžší. V průběhu svých komických a stále surrealističtějších dobrodružství je Toby nucen čelit tragickým důsledkům filmu, který navždy změnil naděje a sny malé vesničky.

Byl jsem nervózní, že nebude tak dobrý, jak lidé čekají. Lidská představivost je obvykle lepší než ta moje. Ale herci byli skvělí a práce byla tak obtížná, že jsem o tom nemohl přemýšlet. Ať si myslí kdo chce co chce, mě se ten film líbí,” řekl ve středu ke svému životnímu dílu. Kromě Ribeirové v něm hrají Adam Driver, Jonathan Pryce či Stellan Skarsgård.

Zdroj: ČTK

Zprávy - další články

Doporučujeme