Prohřešek při dietě dokáže zlepšit náladu, tvrdí studie

Jestliže třeba na dovolené porušíme zásady redukční diety, nenastane žádná katastrofa, ale musíme to mít pod kontrolou. Když chceme dosáhnout dlouhodobého cíle, jako je snížení hmotnosti, pak nám výjimečné narušení diety zlepší náladu a posílí schopnost odolávat jiným pokušením. S odkazem na výsledky jedné ze studií to píše italský deník Corriere della Sera.

Snažíte se shodit nadbytečné kilogramy a myslíte si, že se musíte zříci všech svých oblíbených jídel, dokonce i o dovolené? To není nejlepší nápad, neboť určitá výjimka z diety nejen že nenaruší výsledek, ale může být dokonce užitečná. Tvrdí to studie týmu nizozemských vědců, která byla zveřejněna na stránkách Personality and Social Psychology Bulletin.

Vědci dospěli k závěru, že podlehneme-li pokušení, když k tomu máme dobrý důvod, pomáhá nám to interpretovat toto chování nikoli jako selhání, které zničilo naše snahy dosáhnout určitého cíle, ale jako důkaz vlastní sebekontroly.

A že je zcela nepodložená myšlenka, že se vždy musíme vyhnout každému pokušení, jestliže chceme dosáhnout dlouhodobého cíle, jako je snížení váhy, ukazuje i výzkum zveřejněný v Journal of Consumer Psychology. V této studii portugalští a nizozemští vědci pomocí tří experimentů zahrnujících také osoby držící dietu ukázali, že v případě, kdy je “deviantní” chování předběžně naplánováno, může pomoci udržet si sebekontrolu a pokračovat ve stanoveném programu. Jinak řečeno, tyto “přestupky pod kontrolou” zlepšují náladu a posilují schopnost odolávat jiným pokušením.

Jaké praktické poučení si můžeme z těchto studií vzít? “Samozřejmě není možné podlehnout prvnímu pokušení, které se nám naskytne, to je způsob, jak nad sebou ztratit kontrolu; podlehněme, když k tomu máme dobré důvody. A tyto dobré důvody mají vždy co do činění s tím, že jsme ve společnosti druhých, nikoli s tím, že se chceme odměnit nebo utěšit,” říká docentka Nicoletta Cavazzaová z Modenské univerzity.

V praxi není užitečné začínat dietu s myšlenkou, že ji budeme v každém případě dodržovat dlouhou dobu. Lépe je hned na začátku zvážit, za jakých podmínek a z jakých důvodů jsme připraveni porušit omezení: večeře, při níž ochutnáme kulinářskou specialitu místa, kde jsme na dovolené, svátek, zvláštní nebo rodinná večeře, kdy nechceme urazit toho, kdo vařil a kdo nás pozval. Poté se vracíme k dietě s obnovenou odhodlaností,” uvádí Cavazzaová.

Po tomto naprogramovaném prohřešku si můžeme naplánovat odlehčující den, abychom si tak byli ještě více jisti, že jsme se z psychického hlediska povzbudili a zároveň si příliš fyzicky neublížili.

Zdroj: ČTK