Svátek nezadaných v čínském stylu: rekordní tržby prodejců a tuny odpadků

Čínský "svátek nezadaných" se v posledních letech proměnil v nákupní šílenství a výrazně ohrožuje životní prostředí. V důsledku nákupů rozešlou čínské firmy na miliardu balíčků a většina obalů končí na skládkách nebo ve spalovnách.

Singles Day vznikl v Číně v devadesátých letech jako svátek všech nezadaných. V roce 2009 z něj internetový prodejce Alibaba udělal nákupní horečku; letos už v rámci 11. listopadu utržila tato společnost více než dohromady za oba americké dny slev – Black Friday a Cyber Monday. Podle odhadů čínské státní pošty rozešlou čínské firmy více než miliardu balíčků. To jsou asi dva miliony stromů v podobě kartonových krabicích.

Největším ekologickým problémem je u nich lepící páska. Pokud zůstane na kartonu, nelze jej recyklovat; sama o sobě páska ucpává recyklační zařízení. Pozůstatky po oslavě svobodného života tak z větší části poputují do smíšeného odpadu. Organizace Greenpeace odhaduje, že pouze asi 20 procent čínských obalů skončí v tříděném odpadu. Například v Česku dosáhla v loňském roce míra recyklace obalů 76 procent.

Pokud jde čistě o karton, ten Číňané recyklují zhruba v polovině případů. Naopak bublinkové fólie a další plastové materiály se v Číně nerecyklují téměř vůbec. Stávající model by mohla změnit právní úprava, kterou v červnu připravila Komise pro národní rozvoj a reformy, orgán udávající směřování čínské ekonomiky. Pomoci chce i společnost Alibaba, její logistická větev Cainiao spustila pilotní program opětovného užívání krabic a také má začít používat biologicky odbouratelné vycpávky a recyklovaný papír.

ČTK/Jirka G. Novák