Plánujete půjčku? Pozor na data z mobilu, banka si vás proklepne u operátora

9. července 2018·Zprávy·Barbora Pisingerová

Ilustrační foto

Plánujete půjčku nebo otevření nového účtu v bance? Možná vás překvapí, kolik toho banky o svých případných klientech dovedou zjistit dopředu. Slouží jim k tomu tzv. TelcoScore, tedy služba mobilních operátorů, kteří na základě shromážděných dat počítají solventnost vlastníka mobilního telefonu. Ten přitom nemusí vůbec tušit, kolik toho o něm společnosti vlastně vědí, jak hodnotu vypočítaly nebo jaká vůbec je. Praxi prozkoumal Úřad pro ochranu osobních údajů a rozhodl, že je legální. Máme ale právo se na data ptát.

Že mobilní operátoři shromažďují o každém z nás velké množství dat, to už dnes nikoho nepřekvapí. Snadno zjistí, jestli včas platíme své účty. Telefon navíc nosíme neustále u sebe, takže o nás prozradí ještě mnohem víc. Automaticky se přihlašuje k různým vysílačům, čímž napovídá, kde bydlíme, kde pracujeme a na jaká místa chodíme nejčastěji.

Informace o tom, kdo z nás často chodí do kina, fitka, kam jezdíme na dovolené, jestli trávíme hodně času na internetu, jestli používáme MHD, jak často si kupujeme nový telefon a mnohé další pak mohou hodně napovědět o tom, kolik peněz zhruba máme a jak s nimi umíme hospodařit. Pokud jste tedy úspěšný podnikatel, nebo matka samoživitelka v nouzi, operátor se to spolehlivě dozví.

Co je to TelcoScore

Banky si moc dobře uvědomují, jak užitečné pro ně tyto informace mohou být. Využívají proto službu TelcoScore, která na základě asi šesti desítek různých parametrů informací nasbíraných za poslední tři měsíce vypočítá index naší solventnosti. Z nashromážděných dat určí jedno číslo od 1 do 1000. Čím vyšší, tím jsme údajně solidnější a tím spíš nám banka půjčí.

Ještě donedávna ovšem neměl zákazník operátora šanci dozvědět se, jaká data o něm společnost sbírá, jak přesně hodnotu TelcoScore vypočítává a dokonce ani jaké číslo mu bylo přiděleno. Algoritmus se přitom může mýlit. A pokud vám například na základě chybného výpočtu banka odmítne schválit žádost o hypotéku, neexistovala ani šance se bránit.

Zákonné právo

Podle zákona má každý občan právo vědět, jaké informace o nás firmy shromažďují, co s nimi dělají a dokonce vám je musí na požádání poskytnout. Pokud v takovém případě odhalíte nějakou chybu, máte i zákonné právo žádat nápravu.

Případem se rozhodl zabývat server iRozhlas. Když se pokusil obrátit na společnost T-Mobile s žádostí o vypsání všech údajů o konkrétním zaměstnanci, bylo mu řečeno, že jde o informace tak citlivé, že k nim nemají přístup ani pracovníci, kteří vyřizují požadavky zákazníků, a proto je zákazníkovi vypsat nelze.

„Povinností každého telekomunikačního operátora, v návaznosti na žádost […], je pak přinejmenším vysvětlit roli daného operátora v rámci služby TelcoScore, mechanismus výpočtu této hodnoty a případně i přímo hodnotu TelcoScore,“  sdělil následně Úřad pro ochranu osobních údajů iRozhlasu.

Podle úřadu má každý zákazník právo se na operátora obrátit s žádostí o přístup k osobním údajům. Společnost vám potom musí poskytnout jak údaje o tom, které informace o vás zpracovává, tak o tom, které naopak nezpracovává.  Praxe  samotná je ovšem jak podle českého zákona na ochranu osobních údajů, tak podle nařízení evropské unie GDPR legální.

 

Zprávy - další články

Doporučujeme