GALERIE: Před 25 lety se vyrobil poslední Trabant. Milovali jste ho nebo nesnášeli?

Prakticky veškerá auta považovaná za kultovní, se zrodila v západní Evropě nebo USA. Jediný zpoza železné opony, byl východoněmecký Trabant 601. Vyráběl se dlouhých 27 let a poslední exemplář sjel z výrobních pásů před 25 lety.

Během své éry si Trabant vysloužil od motoristů posměch a přezdívky „splašené trsátko“ nebo „bakeliťák“. Narážely na to, že karoserie byla z duroplastu. Až nenávist řidičů jedoucích za ním pak vozítko vzbuzovalo kvůli namodralému dýmu valícímu se z výfuku. Pod kapotou se totiž skrýval jen dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor. A dvoudobé motory spalují kromě benzínu i olej. Stačilo pak, aby při tankování ve směsi skončilo více oleje než výrobcem doporučená dvě až tři procenta, a trabant za sebou vytvořil kouřovou clonu.

Majitele trabantů to ale netrápilo, jejich vůz poskytoval „za málo peněz hodně muziky“. Koncem 70. let přišel Trabant 601 v ČSSR na 36.500 korun, přičemž nejlacinější škodovka stála o 20.000 korun víc a cena téměř nedostupných západních aut v Mototechně atakovala 200.000 korun. Pokud se navíc podařilo sehnat trabanta v praktické verzi kombi, dal se podle pamětníků s jeho pomocí postavit i dům.

FOTO: Shutterstock

„Trabantář“ Dan Přibáň: Ženská do výpravy nepatří! Proto beru přítelkyni 

RETRO: Maluch, oltcit, žigulík… Také jste vlastnili tato přibližovadla?

 

 

Galerie