Restriktivní diety už vám lezou krkem? Zkuste intuitivní stravování, radí vědci

Většina diet, které mají snížit naši váhu nebo zlepšit náš zdravotní stav, spočívá v nějakém omezení. Některé omezují počet přijatých kalorií, zatímco jiné vyřazují některé druhy jídla. Vědci však zkoumají nový typ diety, který ani jedno nezahrnuje. Nazývá se intuitivní stravování a spočívá pouze v pozorném naslouchání vlastnímu tělu.

Čím dál víc lidí se zabývá tím, jak správně upravit svou stravu, abychom byli fit a nestrádali. Studie vědců však ukazují, že diety, které nás omezují, ve skutečnosti vedou po čase k vyšší hodnotě BMI (index tělesné hmotnosti, body mass index) a zvyšují pravděpodobnost, že člověk bude mít v budoucnosti nadváhu. Zvyšují také pravděpodobnost, že se u člověka rozvine pocit viny z konzumace jídla či vyšší míře deprese, úzkosti a stresu.

Pokud tedy restriktivní diety namísto kýženého štěstí přinášejí tato negativa, jaké jiné možnosti člověk má? Na tuto otázku se zaměřili vědci a přišli s překvapivou odpovědí. Mohlo by jí totiž být tzv. intuitivní stravování, které ve své podstatě spočívá v tom, že člověk jí, co chce, kdy chce.

Není to ale tak jednoduché, aby stačilo se od rána do večera cpát sladkými koláči a tučnými uzeninami. Člověk musí věnovat dobrou pozornost svému tělu a jeho potřebám. Jíst má to, na co má jeho tělo chuť, má si uvědomovat pocit hladu, sledovat načasování a má si také včas uvědomit pocit sytosti.

Součástí této diety přitom klidně může být i něco nezdravého. Podle odborníků totiž platí, že čím více se člověk násilně omezuje, tím vyšší je riziko, že později propadne záchvatovitému přejídání.

Koncept intuitivního stravování je navíc často spojován s vědomým stravováním. Tato metoda spočívá v tom, že si člověk uvědomuje, co jí. Řada lidí do sebe bezmyšlenkovitě láduje nejrůznější potraviny bez toho, aby si uvědomili, jak vlastně chutnají, nebo kolik toho už snědli. To vede k tomu, že toho sní více a mají dříve hlad. Pokud se však dobře zaměří na každé sousto, nedělají u jídla další činnosti a soustředí se na chuť i na pocit, jaký v nich jídlo vyvolá, snědí toho méně a více si to užijí.

Pokud ale bojujete například s obezitou, intuitivní stravování vás zřejmě samo o sobě nespasí. Podle vědců pomáhá spíše k větší konzumaci zdravých potravin, lepší psychické pohodě, lepšímu pocitu ohledně svého těla a dobrému rozpoložení.