Film s Miroslavem Krobotem Přes kosti mrtvých uvedli na Berlinale. Ohlasy jsou dobré i smíšené! TRAILER

Příznivých, ale také smíšených reakcí se zatím dostává novému dílu polské režisérky Agnieszky Hollandové Přes kosti mrtvých, který měl v neděli světovou premiéru na filmovém festivalu Berlinale. Kritici na filmu, na němž se podílela i česká kinematografie, oceňují zejména výkon herečky v hlavní roli nebo poselství o tom, že stojí za to bojovat za své přesvědčení.

Snímek, který se uchází o hlavní cenu Berlinale, vypráví příběh postarší ženy, která žije na samotě v polsko-českém pohraničí. Bývalá stavební inženýrka si přivydělává výukou angličtiny v nedaleké obecní škole, její hlavní vášní je ale astrologie a především příroda a zvířata. Silné přesvědčení o tom, jak by se k nim lidé měli chovat, svérázná postava, kterou ztvárnila Agnieszka Mandatová, neváhá dát najevo, ať už proti ní stojí místní policisté, podnikatelé nebo politici.

“Jako mix žánrů z prazvláštního detektivního příběhu, napínavého ekologického thrilleru a feministické pohádky je film Přes kosti mrtvých každopádně kandidátem na jednu z cen na Berlinale, například Stříbrného medvěda pro nejlepší herečku. Na představení Agnieszky Mandatové se prostě nedá vynadívat,” je přesvědčena Anke Westphalová z listu Berliner Zeitung.

Vyzdvihuje také velkolepou kameru a výbornou hudbu, jež podle ní ještě prohlubuje naléhavost filmového vyprávění, které je možné vnímat jako přímluvu za slabé a pronásledované na celém světě.

Také podle Patricka Wellinského z rozhlasové a televizní stanice RBB je ekologicko-vražedno-záhadné drama jedním z kandidátů na hlavní cenu berlínského festivalu – Zlatého medvěda. Film osmašedesátileté režisérky, v němž si jednu z hlavních rolí zahrál Miroslav Krobot, mu i díky tomu, že se točil během všech ročních období, připomíná několikadílný seriál. Oceňuje také zápletku, v níž dlouho není jasné, kdo je pachatelem několika vražd, protože všichni jsou podezřelí a všichni už také dávno ztratili nevinnost.

“Ve své škaredě dobré náladě, svém ekologickém poselství a silném obsazení je Přes kosti mrtvých určitě jedním z nejnapínavějších a nejpozoruhodnějších filmů letošní soutěže,” je přesvědčen Wellinski, který film ocenil čtyřmi hvězdičkami z pěti. Řada jeho kolegů z RBB ale byla vůči snímku kritičtější, takže si od celkem osmi z nich vysloužil průměrnou známku 3,1 hvězdičky.

Větší očekávání měl od filmu, na němž se podílel i střihač Pavel Hrdlička a scénárista Štěpán Hulík, kritik britského listu The Guardian Peter Bradshaw, jenž považuje za problematické, že se ve snímku prolíná několik žánrů. Fantaskní části podle něj mohou podrývat realitu, na níž musí být postaven thriller.

Během filmu se podle svých slov Bradshaw dostal i do momentů, kdy sympatizoval s odpůrci hlavní hrdinky, a to třeba v okamžiku, kdy žena vyjadřuje přesvědčení, že věřit v astrologii je stejné jako věřit v evoluci. “Na film se dá v jeho osobitém a vzpurném pojetí koukat a má některé vtipné momenty – i když povrchnější, než si myslí,” zakončuje své hodnocení Bradshaw, který dílo Hollandové ocenil třemi z pěti hvězdiček.

Výhrady má také Elisa von Hofová z listu Berliner Morgenpost, podle níž se Hollandové hra s genderovými a dalšími stereotypy daří jen v první polovině filmu. V jeho druhé části už je podle ní snímek předvídatelný. “Přesto potřebujeme filmy jako je tento, které ukazují: Vyplatí se stát si se za svým přesvědčením, a ne se smířit s rolí oběti.”

Zdroj: ČTK

Galerie