Jiří Fröhlich: Pokud si kupujete zájezd a není jisté, zda odjedete. Tak to zvažte, protože na peníze můžete čekat podstatně delší dobu, než jste zvyklí

Česká obchodní inspekce (ČOI) je správní orgán podřízený Ministerstvu průmyslu a obchodu. Kontroluje zabezpečení jakosti zboží nebo výrobků, včetně jejich zdravotní nezávadnosti. Také ověřenost prodeje, správné označení výrobků, bezpečnost a provozování a poskytování služeb. Zaměřují se i na tzv. šmejdy, kteří v dnešní době nejčastěji okrádají seniory. K situaci se v pořadu Press klub na rádiu Frekvence 1 vyjádřil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Letos se lidé na ČOI obracejí hlavně s nejasnostmi ohledně cestování. Nejčastějším případem je, že klient má zaplacený zájezd, ale ten se z důvodu pandemie neuskutečnil a cestovní kancelář (CK) na sebe uvalila tzv. moratorium-odklad splatnosti závazku. “V tomto případě doporučuji rozhodně obezřetnost. To je situace, kdy mohou dostat svým závazkům a vzali na sebe ochranné opatření. To znamená, že po dobu tří měsíců, a dokonce soud může tu lhůtu prodloužit, nesplácejí své závazky a to ani vůči klientům, popsal Fröhlich. “Z těch obrovských společností je to třeba SmartWings, ČSA, Firo-tour a Blažek, což je velký obchod s oděvy. Doporučuji tedy obezřetnost, pokud si kupujete zájezd a je nejisté, zda odjedete, tak zvažte tu možnost, protože na ty peníze budete muset počkat trochu déle než jste zvyklí,” dodává.

V opačném případě CK nutily svým klientům vouchery. Tuto cestu ale mohly volit jen do 31. srpna. Podle mluvčího to bylo vůči klientům neférové jednání. “Vnucovaly  jim vouchery třeba s bonusem deset procent za cenu, že akceptují to, co v tom jejich voucheru je,”  řekl Fröhlich.  Vouchery obsahovaly smluvní podmínky typu, že pokud jej klient nevyužije, tak mu CK nevrátí ani korunu. “Takže klienti se často nechali zlákat tímto kreditem deset procent navíc, protože v tom viděli příležitost nebo chtěli na tom vydělat. Nicméně pokud zjistí, že stejně ta situace neumožní odcestovat a nebudou to moci využít, tak jim to prostě podle jejich podmínek zřejmě propadne a proto doporučuji všem, kteří ještě teď třeba za srpen budou dostávat vouchery od CK, aby si kontrolovali, že je tam napsáno, že je to dle zákona, jedině tak mají jistotu, že když ho nevyužijí, tak dostanou příští rok peníze zpět,” doplnil mluvčí.

S topnou sezónou budou zase růst nekalé obchodní praktiky ze strany tzv. šmejdů. Obchodníci s energiemi zvoní u dveří, telefonují a nabízejí své z počátku levné služby, ale později lidem dojde, že nabídka výhodná není. Nejnovějším způsobem je nalákání klienta přes telefon. V tomto případě by si lidé měli uvědomit, že i souhlas po telefonu, který si společnost monitoruje je závazný. “Dost často ty telefonáty začínají právě tím, že si celý rozhovor nahrávají a pak očekávejte, že s vámi budou chtít uzavřít kupní smlouvu na dálku. Ona ústní dohoda, je totiž ústní dohodou jak podle nového, tak i podle původního občanského zákoníku,” uvedl. Problém je, že ty šmejdi ty praktiky mají dobře promyšlené. “Nejprve jdou za vámi domů, s tím, že vám jdou zkontrolovat vyúčtování za elektřinu. Můžou se vydávat za kohokoli, za poskytovatele energie, který podotýkám, nemá důvod vám to kontrolovat, on ví jakou fakturu vám vystavil. Někdy se dokonce vydávají za ČOI a za energetický regulační úřad. Vy jim ukážete doklady, oni vědí přesně, jak se jmenujete, kolik a od koho vlastně berete energie a kolik za to platíte. Pak vám zavolají a jdou na jisto,”  řekl Fröhlich. Ve výsledku za zálohy sice ušetříte, ale vyúčtování se ve finále nemusí vyplatit. Z toho důvodu je lepší všechny tyto telefonické nabídky odmítat.