Podzimní období znamená pro mnohé psychickou zátěž. RADY odborníků, které tělu i duši prospějí

Nedostatek slunce a světla, únava před koncem roku, zkracující se dny: příčiny zimního splínu jsou mnohačetné. Mnoho lidí trpí sezónními depresemi, poklesem nálady způsobeným zejména nedostatkem světla. Zde je několik rad, jak se vymanit z tohoto nepříjemného stavu, píše francouzský týdeník L´Express.

Je třeba odlišit podzimní a zimní splín od skutečných depresí. Naše nálada klesá na úroveň mrazu vlivem zimy, ale nelze to směšovat se skutečnými depresemi, které nemají co dělat s počtem slunečních hodin za den.

“Malá sezónní deprese nemá se skutečnou depresí nic společného. Tento přechodný stav se projevuje většinou fyzickou únavou, neklidem, nedostatkem dobré nálady, touhou někam se schovat. A konzumací čokolády. Skutečná deprese znamená ztrátu jakýchkoli zájmů a radosti ze všech věcí i trvalým smutkem. A nejméně pěti příznaky: neustálá špatná nálada, přílišná živost nebo naopak pomalost, myšlenky na smrt, hubnutí nebo tloustnutí bez změny jídelníčku, přílišný nebo naopak nedostatečný spánek a problémy se soustředěním,” říká psychoterapeutka Emmanuelle Lacroixová.

“V boji proti melancholii je mnohem účinnější než antidepresiva rychlá půlhodinová procházka. To je zásadní a přirozená terapie. Člověk se nadýchá kyslíku, nechá své myšlenky volně plynout a soustředí se na chůzi, všímá si podzimních barev a nakonec dospěje k názoru, že toto roční období není tak strašné. Ideální je procházka s přítelem či přítelkyní, aby člověk nezůstával v izolaci, která je někdy pro toto období typická,” zdůrazňuje Emmanuelle Lacroixová.

V tomto období je více než kdy jindy nutný dostatečný spánek. Je potvrzeno, že chodíme-li spát dříve, budíme se s optimističtějším pohledem na svět. Tělo si v zimě žádá více hodin spánku před půlnocí. Jestliže zimní splín přichází každý rok pravidelně, je možné zkusit terapii světlem.

Nebezpečí zimní melancholie tkví v tom, že člověk může jíst více, neboť se domnívá, že potřebuje více energie. Ve skutečnosti však trávíme více času doma než venku, a proto není důvod jíst podle nutriční poradkyně Ariane Grumbachové více: “A když už máte sklony utěšovat se jídlem, riskujete, že budete přibírat na váze. To k dobré náladě ovšem nepřispěje,” dodává.

“Je však normální, že člověk má v zimním období chuť na jídla, která ho uspokojují. Bohužel to není vařená či syrová zelenina, které je v té době dostatek, ale různé pamlsky, často spojené s dětstvím. Jestliže je jíme v rozumném množství, není to žádný problém,” říká Ariane Grumbachová.

“Zapisujte si každý den tři drobné maličkosti, za něž můžete být vděční,” radí Emmanuelle Lacroixová. “Může to být sluneční paprsek nebo autobus, který vám přijede zrovna ve chvíli, kdy jste dorazili na zastávku. Je to výborný způsob, jak si připomínat pěkné věci a uvědomovat si, že to hlavní nejsou dny bez slunečního svitu,” dodává.