TRAGICKÉ ÚMRTÍ: V 61 letech zemřel známý podnikatel a producent Peter Kovarčík

Ve věku 61 let zemřel podnikatel a producent Peter Kovarčík, který se v současné době podílel na přípravě filmu o Lídě Baarové. Budoucnost projektu však jeho úmrtí neovlivní. Informaci o Kovarčíkově skonu potvrdil prezident Herecké asociace Jiří Hromada.

 

Podle informací ČTK Kovarčík pobýval v Mánesově ulici v Praze, kde v pondělí zasahovali policisté. Podle jejich mluvčí Ivety Martínkové tam byli přivoláni k mrtvému jednašedesátiletému muži. Lékař nedokázal na místě jednoznačně určit příčinu smrti, proto nařídil soudní pitvu. Podle jejích prvotních výsledků bylo cizí zavinění vyloučeno a jako příčina smrti byla předběžně stanovena zdravotní komplikace, sdělila ČTK Martínková.

Kovarčík se vedle připravovaného filmu o prvorepublikové filmové hvězdě Baarové podílel na produkci muzikálů Galileo a Mamma Mia nebo předávání Cen Thálie. Jeho firma Teleaxis je partnerem právě probíhajícího Mezinárodního filmového festivalu Praha – Febiofest. Podle ředitele Kamila Spáčila však byly všechny potřebné smlouvy už podepsány, jeho smrt nemá na přehlídku vliv. Tato firma je rovněž marketinkovým partnerem Herecké asociace při pořádání Cen Thálie.

“Vyhlašování cen se v sobotu 28. března v Národním divadle uskuteční podle plánu,” řekl ČTK prezident asociace Jiří Hromada. A protože se leccos z programu natáčelo dopředu, uvedeno bude i video, které Kovarčík pro tento slavnostní večer natočil ke 25. výročí Herecké asociace.

“Nešťastné úmrtí pana Kovarčíka neovlivní ani připravovaný celovečerní film o Lídě Baarové,” řekl ČTK producent Jiří Jurtin ze společnosti Nogup Agencyy. Režisér Filip Renč začne natáčet v první polovině dubna. “Malé zdržení způsobilo jen hledání vhodných lokací,” uvedl Jurtin a vysvětlil, že zesnulý podnikatel byl především marketingovým specialistou těchto projektů a podílel se na jejich propagaci. “O film jako takový jsme se postarali už loni na podzim,” dodal Jurtin.

Zprávu o náhlém úmrtí přijeli s lítostí členové souboru a tvůrci muzikálu Mamma Mia! “Jeho odchodem ztrácíme přítele i člověka, jemuž vděčíme za velkorysou podporu. Petr Kovarčík stál u zrodu české verze muzikálu Mamma Mia! a opustil nás uprostřed plánů na nové umělecké projekty,” uvedli. Upozornili, že zesnulý svou pozornost kultuře věnoval dlouhodobě a s výraznými úspěchy. Všechny projekty, které s námi začal nebo plánoval, dokončíme, uvedli.

Klausův přítel

Kovarčík patřil mimo jiné k dlouholetým přátelům někdejšího prezidenta Václava Klause. Býval blízký ODS a jeho firma Teleaxis byla spojována s financováním strany. S někdejším místopředsedou strany Ivanem Langrem se v roce 2001 dostal do sporu, a to kvůli mediálním prohlášením. Kovarčík poté podal trestní oznámení pro podezření z pomluvy a občanskoprávní žalobu, v níž požadoval milion korun a omluvu. Podnikatel kritizoval Langra za vystupování v kauzách České televize a Investiční a Poštovní banky. Langrovi se nelíbila jeho slova o tom, že škodí ODS, a o Kovarčíkovi řekl, že je nemocný, a zpochybnil i jeho podnikatelské výsledky. Do slovní přestřelky tehdy vstoupil Klaus, který se postavil na Kovarčíkovu stranu. Kovarčík nakonec žalobu stáhl a Kovarčíkovo oznámení odložila i policie, podle ní nešlo v daném případě o trestný čin.

Kovarčíkův Teleaxis řadu let spolupracovala s Českým svazem ledního hokeje a několik let obchodně zastupovala i tenisový svaz. Organizovala i tenisové akce. Největší z nich byl halový turnaj ATP Czech Indoor v Ostravě, který měl pět ročníků. Ten poslední v roce 1998 s dotací milion dolarů vyhrál hvězdný Američan Andre Agassi. O rok později byl turnaj kvůli nedostatku peněz zrušen, stejně jako exhibice žen v Brně. Kovarčík pořádal i turnaje okruhu veteránů a podílel se na akci ATP v Praze. Před lety se angažoval i v pořádání golfových turnajů.

Teleaxis po sporech se svazem ledního hokeje, který na něj nakonec podal návrh na konkurz, v roce 2004 vstoupil do likvidace. Kovarčík poté řídil společnost Czech Teleaxis, která se zabývá marketingem, poradenstvím, organizací sportovních, kulturních a společenských akcí.

Czech Teleaxis je mimo jiné výhradním marketingovým partnerem Pražské komorní filharmonie a Herecké asociace (Ceny Thálie) a marketingovým partnerem Karlštejnských kulturních slavností. Společnost pořádá například i mezinárodní konferenci Dny USA a Evropské unie.