Jak na geniální nápady? Vyzkoušejte tříbodovou metodu Walta Disneyho

Jméno Walta Disneyho zná dnes celý svět. Co na tom, že zemřel již v roce 1966, jeho vizionářské myšlenky žijí dál. Možná vás někdy zajímalo, jak to ti vizionáři vlastně dělají. Walt Disney si vyvinul vlastní tříbodovou strategii, kterou dodnes používají jeho nástupci.

Walt Disney se během svého života skutečně zasloužil o řadu nevídaných a vizionářských nápadů. Jak to udělal? Měl na to svůj speciální systém. Tříbodová metoda mu pomáhala filtrovat geniální myšlenky od těch průměrných.

Na základě jeho metody brainstormingu zpracoval Robert Dilts v devadesátých letech Disneyho kreativní strategii, která je dodnes hojně využívána v kreativních procesech.

Walt Disney 12. června 1935. Foto: ČTK/AP

Snílek

Pokud potřebujete výjimečné myšlenky, nejdřív musíte mít hodně nápadů. A čím šílenější, tím lepší! Pokud totiž nápad není aspoň trochu ujetý, je dost pravděpodobné, že už ho někdy vyzkoušel nebo přímo zrealizoval někdo jiný.

V tomhle bodě procesu musíte vypnout ty části svého mozku, které vám říkají “To nikdy nepůjde,” nebo “To zní hloupě.”  Musíte prostě umlčet svého vnitřního kritika a naplno se podvolit svému vnitřnímu snílkovi. Všechno je možné, nic není předem odsouzené k zániku a žádná možnost není hloupá.

Realista

Teď když už máte hromadu nápadů, je čas vrátit se k realistickému myšlení. Profiltrujte nápady Snílka optikou Realisty a u každého nápadu se zeptejte na tyto tři otázky:

  1. Máte zdroje na to, abyste tenhle nápad uskutečnil?
  2. Jak by vypadal akční plán pro realizaci tohoto nápadu?
  3. S mými aktuálními limity a nedostatky, jak mohu nápad přepracovat, aby byl více proveditelný?

V tomto bodě začněte uvažovat nad tím, jak své myšlenky zrealizovat.

Kritik 

Nastává fáze Kritika. Zaměřte se na slabé stránky svých nápadů, na věci, které by se mohly pokazit, problematické pasáže akčních plánů nebo potíže, které by mohly v průběhu realizace vyvstat.

Teď když už máte před sebou možné problémy, můžete buď vymyslet, jak je vyřešit, nebo nápad škrtnout jako příliš problematický. Ve fázi Kritika popusťte uzdu svému hnidopištsví, skepticismu a vytváření černých scénářů. Pokud nápad přežije tuto fázi, máte vítěze.