PORADNA FREKVENCE 1: Co možná netušíte o vejcích (nejen těch velikonočních)

Vejce patří mezi nutričně nejhodnotnější potraviny. Až budete barvit ta velikonoční, buďte v obraze, co jsou vajíčka vlastně zač!

Vysoká nutriční hodnota vajíček je dáma zejména množstvím a kvalitou vaječných bílkovin.

Vaječný žloutek obsahuje vitaminy rozpustné v tucích: A, D, E. Z vitaminů rozpustných ve vodě převládá kyselina pantothenová a riboflavin. Vaječný bílek obsahuje přibližně 40 druhů proteinů. 

Vajíčka obsahují i minerály. Najdete tu sodík, draslík, vápník, fosfor, železo, zinek, mangan, jód a selen. Páni, to je jako v hodině chemie!

Zdravým lidem se doporučuje jedno až dvě vajíčka denně.

Pokud chcete správně ušlehat bílky, dbejte na pečlivé oddělení od žloutku. Žloutek totiž obsahuje tuky a ty jsou zkrátka nešlehatelné. 

Při nákupu sledujte kód na vejcích. Poznáte z něj metodu chovu nosnic, původ vajec. Podle registračního čísla hospodářství se dá určitě i výrobce vajec. 

Začíná-li kód číslicí 0, jedná se o vajíčka z bio hospodářství, číslice 1 označuje chov slepic ve volném výběhu, číslice 2 chov na podelstýlce v halách, číslice 3 pak klecový chov v halách. Takže jděte do nuly!

Správně skladované vejce by mělo být v pohodě použitelé po dobu 28 dní.

Pokud si nejste jisti stářím vejce, ponořte ho do vody. Čerstvé by mělo klesnout ke dnu a stát na boku. Podívejte se na náš pokus. 

Čerstvá vajíčka použijte pro přímou spotřebu, ale nevařte je, nepůjdou dobře loupat. Pokud chcete čerstvá vejce jíst vařená, počkejte si alespoň 10 dní od snášky. 

VIDEO: Vyrobte si velikonoční provázková vajíčka! Vtipný dárek i dekorace

VIDEO: Vajíčková pomazánka s ančovičkami. Vyzkoušejte novou chuť!