Co s tělem udělá příliš moc spánku? Přečtěte si, jaká doba je pro vás ideální

Málokoho už dnes asi překvapí, že nedostatek spánku zhoršuje lidské zdraví. Věděli jste však, že i jeho nadbytek dokáže s naším organismem pěkně zamávat? Důležité je spát v časovém rozmezí, které je pro nás ideální. Přečtěte si, kolik byste toho správně měli naspat podle svého věku.

O nebezpečích spojenými s nedostatkem kvalitního spánku toho bylo napsáno již hodně. Málokdo ale ví, že nám vůbec neprospívá ani nadměrně hodně času stráveného ve spánkovém útlumu. Co se nám může stát? Projevy jsou různé, je také potřeba uvědomit si, že každý z nás je originál a má tak i své vlastní spánkové potřeby. Zatímco pro někoho může být příliš už 7 hodin, jiný pro běžné fungování potřebuje spánku více.

Příznaky, které způsobuje nadměrná doba prospaného času, se v podstatě příliš neliší od stavu, kdy člověka sužuje nevyspání. Patří mezi ně výkyvy nálad, depresivní stavy, zvýšené riziko srdečních onemocnění nebo takzvaný “zamlžený mozek” – tedy stav, kdy pociťujeme zhoršenou schopnost vykonávat některé činnosti. Patří sem ale i zvýšené riziko obezity či vzniku cukrovky a dokonce i zvýšené riziko předčasného úmrtí.

Únava jako varovný signál

Podle odborníků je pro zdravé jedince ve věku od 18 do 64 let ideální doba 7 až 9 hodin. Podle některých je 7 hodin dokonce lepší variantou, protože podle výzkumů tito lidé žili déle a byli v lepší kondici. Existují mezi námi však asi 2 % takzvaných “dlouhospáčů”, kteří přirozeně potřebují spánku o trochu víc. To se v jejich životě typicky projevuje již od dětství. Pokud se vaše potřeba odpočinku v průběhu života zvýšila, měli byste tomu věnovat pozornost. Může jít o známku nemoci.

A jaká je tedy ideální doba, kterou bychom v různých obdobích života měli prospat? U miminek čerstvě po narození od 0 do 3 měsíců je to 14 – 17 hodin. Od 4. do 11. měsíce to pak mírně klesá na zhruba 12 až 15 hodin denně, roční až dvouleté dítě by mělo naspat 11 až 14 hodin a tří až pětiletému stačí 10 až 13 hodin spánku.

Od 6 let do zhruba 13 potřebuje zdravé dítě 9 až 11 hodin, od 14 do 17 let už jen 8 až 10 hodin a dospělý od 18 do 64 let, jak už bylo řečeno, potřebuje ke zdravé životosprávě 7 až 9 hodin spánku denně. Lidé nad 65 let pak už potřebují jen 7 až 8 hodin denně.