Práce v otevřené kanceláři dělá z lidí věčně nemocné asociály, ukázala studie. Není pro každého, říká psycholožka

Nejenže jsou hlučné a plné smrkajících a pokašlávajících lidí, otevřené kancelářské prostory mají podle některých vědců nepříznivý vliv i na vzpomínky. Nehledě na to, že se v nich lidé méně soustředí. Proto už některé podniky znovu stavějí mezi zaměstnanci zdi - a dávají do nich dveře, které jdou zavřít.

Že by koncept otevřených kanceláří v dohledné době úplně vymizel, není pravděpodobné. Část společností už se ale vrací ke konceptu, kde má každý své soukromí.

Existuje jeden velký důvod, proč milujeme prostor se čtyřmi zdmi a dveřmi, které jdou zavřít. Tím důvodem je soustředění. Pravdou je, že nejsme schopni dělat víc věcí najednou a sebemenší rozptýlení nás může připravit o soustředěnost na více než 20 minut. A co víc, některé otevřené kancelářské prostory mohou negativně ovlivnit naši paměť.

Každému druhému vadí hluk v kanceláři

Podle americké psycholožky Sally Augustinové, která se zaměřuje na pracovní prostředí a design, člověk udrží více informací, když sedí na jednom místě. V běžném dni si to nemusíme vůbec uvědomovat, ale vzpomínky – často v podobě malých detailů – “nahráváme” do svého okolí. Tyto detaily, jimiž může být cokoli od okamžitého nápadu až po změnu barvy fontu na vizitce, kterou právě sestavujete, se vám vybaví pouze na stejném místě.

Pro mnohé je ovšem nejvíce rušivým aspektem hluk. Profesoři ze Sydneyské univerzity zjistili, že téměř 50 procent lidí v otevřeném kancelářském prostoru a téměř 60 procent těch, kdo pracují v kancelářských kójích s nízkými přepážkami, je nespokojeno se svým zvukovým soukromím.

Lepší je práce z domova

Otevřený prostor navíc mezi zaměstnanci paradoxně zvyšuje asociálnost. Australští vědci vycházejí ze zkoumání chování tisícovky lidí, kteří se o kancelář dělí s dalšími kolegy. Než pracovat v “open space”, je prý lepší tzv. home office, tedy práce z domova, píše The Guardian s odvoláním na australskou studii.

U zaměstnanců pracujících v jednom otevřeném prostoru se zvyšuje podrážděnost, podezíravost a potřeba uzavírat se do sebe. Mezi kolegy naopak vázne spolupráce, zvyšuje se nedůvěra a sílí negativní vztahy.

Zvyšuje open space spolupráci kolegů? Ani omylem

Proč tedy vlastně otevřené kancelářské prostory vznikají? Krom snížení nákladů je hlavním argumentem tvrzení, že zvyšují spolupráci zaměstnanců. To je ovšem spíš zbožné přání nadřízených. Je totiž velmi dobře zdokumentováno, že jen zřídka dostaneme geniální nápad, když se budeme překřikovat s kolegy. Mnohem pravděpodobnější naopak je, že uslyšíme o vánočním dárku, který kolega kupuje příbuznému, anebo o jeho problémech s manželem či manželkou.

“Lidé spolu v otevřených kancelářích víc mluví, to je pravda, ale nemluví s ostatními o věcech spojených s prací,” upozornila Augustinová pro BBC. Ukazuje se, že nejlepší práci uděláme, když se můžeme naprosto soustředit. “Můžeme pracovat v rušném prostoru, ale konečný produkt nebude tak dobrý, jako když jsme na tichém místě,” dodala. “Je to neúčinné. A je hanba plýtvat kapacitou lidí tím, že nedostanou místo, které podporuje to, co dělají.”

Zdroj: ČTK / ane