Herec dostal u soudu rekordní odškodné za články o údajném sexuálním obtěžování

Australský oscarový herec Geoffrey Rush dostal rekordní odškodné 2,8 milionu australských dolarů (44,6 milionu Kč) v případu, v němž zažaloval vydavatelství Nationwide News a deník The Daily Telegraph za pomluvu týkající se sexuálního obtěžování. Podle agentury Reuters o tom ve čtvrtek rozhodl australský federální soud.

Herečka Eryn Jean Norvillová v roce 2017 Rushe nařkla, že ji osahával, když v letech 2015 až 2016 společně účinkovali v divadelní inscenaci Král Lear. Články o tom zveřejnil novinář Jonathon Moran v listu The Daily Telegraph, jenž vychází v Sydney a patří společnosti Nationwide News.

Podle soudu tyto články vyvolaly dojem, že Rush je perverzní sexuální predátor, který se v divadle dopustil sexuálního útoku, vydavatelství ani novinář ale nedokázali, že informace obsažené v obou článcích jsou pravdivé.

Soudce Michael Wigney dospěl k závěru, že si The Daily Telegraph a Moran před zveřejněním článků fakta dostatečně neověřili. “Šlo o mimořádně nezodpovědný typ žurnalistiky toho nejhoršího ražení,” řekl k Moranově práci soudce. Norvillovou označil za nedůvěryhodnou svědkyní se sklonem k přehánění.

Geoffrey Rush je známý z divadla a Oscara dostal za výkon ve filmu Záře. Letos v dubnu soud v Sydney přiřkl Rushovi za pomluvu ohledně sexuálního obtěžování odškodné 850.000 australských dolarů (13,5 milionu Kč). Odškodné se týkalo pouze pomluvy. Soudce Wigney ale tehdy uvedl, že ještě zváží ekonomickou ztrátu, kterou kauza Rushovi způsobila, včetně ušlých zisků.

Sedmašedesátiletý Rush podle soudce nedostane ani po očištění své pověsti seriózní pracovní nabídku ještě mnoho měsíců a navíc jeho “cena” ve filmové branži klesne. Rushův právník Bruce McClintock řekl, že rok před otištěním článků vydělal Rush “mnoho milionů dolarů”, ale v minulých deseti měsících pouze 44.000 dolarů.

Ve čtvrtek soud přiznal Rushovi jako náhradu dalších 1,98 milionu australských dolarů za minulé a předpokládané budoucí ekonomické ztráty. Celková výše odškodného tak dosáhla 2,8 milionu australských dolarů, uvedla agentura Reuters. Podle tiskových agentur jde v Austrálii o rekordní částku. Vydavatel a novinář podle agentury AP sdělili, že jsou připraveni se proti verdiktu soudu odvolat.

Zdroj: ČTK

Galerie