Frekvence 1 radí: Zahřejte se těmi správnými potravinami! 

V chladných a mrazivých dnech někomu stačí pořádné oblečení, jinému je ale i přesto zima. My vám poradíme, čím se můžete zahřát zevnitř - tedy jaké potraviny byste v chladných dnech měli konzumovat.

Tím, že si prohřejete organismus vhodným jídlem, nastartujete metabolismus, což jistě potěší všechny, kteří se chtějí zbavit přebytečných kil. Pozor si ale musí dávat lidé s vysokým tlakem, sklonem k migrénám a také ti, kteří jsou po mrtvici nebo trpí nespavostí.

Teplo podle Číňanů

Východní medicína se tématu zahřátí organismu věnuje už od pradávna. Podle Číňanů je nejlepší jíst na podzim a v zimě co nejvíc tepelně upravených jídel. Naopak vyhnout byste se měli mléčným výrobkům, které mají opačnou funkci – ochlazují organismus. 

Snídaně

Zkuste vyskočit ze stereotypu a místo cereálií a jogurtu snídejte míchaná vajíčka, párky nebo cokoli jiného, co prošlo tepelnou úpravou a podává se ohřáté. Jestli si přesto nedokážete představit ráno bez mléčné nebo jogurtové dobroty, okořeňte si ji trochou skořice, která dokáže příjemně prohřát.

Oběd a večeře

Polévka je skvělým prostředkem k zahřátí. Pokud v ní navíc máte trochu zázvoru nebo chilli, možná se zahřejete nejen zevnitř, ale i zvenku. I hlavní chod vás může pořádně prohřát. Z masa zahřeje kuřecí, skopové, jehněčí a stejně tak i kachna a husa. Jako příloha je ideální pohanka, rýže nebo jáhly. 

Nápoje pro zahřátí

Z nealkoholických nápojů sáhněte po zázvorovém čaji. Zahřeje a skvěle poslouží i v případě nachlazení. Z alkoholických nápojů je pak zahřívačem číslo jedna svařák. 

Tady je souhrn zahřívacích potravin podle tradiční čínské medicíny:

  • teplé polévky
  • koření – čím ostřejší, tím vyšší zahřívací efekt (zázvor, chilli, kari, pepř, skořice, badyán, bazalka, hřebíček, fenykl, kmín)
  • ryby – losos, úhoř
  • maso – kuřecí, skopové, jehněčí, kachna, husa
  • vnitřnosti
  • sýry – plísňové, kozí a ovčí
  • ovoce – broskve, třešně, maliny, datle
  • sušené ovoce
  • zelenina – česnek, cibule, pórek, pažitka, křen, chřest, chilli papričky – udržují v organismu nejen teplo, ale povzbuzují chuť k jídlu, odstraňují zácpu a zrychlují metabolismus
  • ostatní zelenina – vařená, a to v páře či lehce osmahnutá nebo opečená
  • semena – mák, vlašské ořechy, slunečnicová semínka
  • rýže, jáhly, pohanka, sója
  • ovesná kaše
  • celozrnné potraviny
  • vejce
  • máslo a ostatní tuky
  • sůl
  • kakao, kakaové produkty
  • alkohol
  • červené a rýžové víno
  • káva
  • černý a zázvorový čaj