14. února vznikla nejslavnější streamovací platforma. Cílem bylo zaplnit chybějící mezeru na trhu

14. února 2023·Koktejl·Lenka Skrzeczkova

Ilustrační foto. (Zdroj: Profimedia)

14. února se začaly přepisovat dějiny internetu. V tento den roku 2005 vznikl portál YouTube. Za dobu své existence se stal mnohem více než jen platformou pro streamování videí. Jde o portál, na kterém může kdokoliv vyjádřit svůj názor a představuje také silný marketingový nástroj. Pojďme se na jeho historii podívat s podcastem Youradio Talk Ozvěny minulosti.

Za webovou stránkou, která umožňuje zdarma sdílet videa stojí mladí zaměstnanci služby PayPal Chad Hurley, Steve ChenJawed Karim. Všichni tři vizionáři se jako tým skvěle doplňovali. Hurley vystudoval design na Indiana University v Pensylvánii. Chen a Karim byli programátoři se vzděláním zaměřené na výpočetní technoligii na Universitě v Illinois ve městech Urbana a Champaign. Cíl projektu byl naprosto jednoduchý, a to zaplnit chybějící mezeru na trhu.

Jak nápad vznikl?

Na začátku byla Chenova oslava narozenin, které se Karim nemohl zúčastnit. Chen mu chtěl atmosféru slavnostní události přiblížit a napadlo ho, že by mohl sdílet video. Dalším impulsem pak bylo vystoupení Janet Jackson na Super Bowlu v roce 2004. Při koncertu nechtěně odkryla částečně své vnady. Karim si chtěl záběr přehrát ještě jednou, video ale nikde nenašel. A to vedlo k vytvoření projektu na sdílení videí.

Všichni tři se rázem pustili do formování YouTube. Sídlo měli nad pizzerií a japonskou restaurací v kalifornském městě San Mateo. K aktivování světoznámé domény došlo 14. února 2005. Uploadovat videa bylo možné až o dva měsíce později, tedy 23. dubna. Prvním zveřejněným videem byl příspěvek zakladatele Karima z návštěvy zoo ve městě San Diego. Na YouTube dokonce najdete toto video dodnes.

YouTube měl na svou dobu ohromující dosah

Nadějná platforma se dostala do podvědomí společnosti díky investorům. V listopadu 2005 získala od společnosti Sequoia Capital investici v hodnotě 3,5 milionů dolarů. V červenci 2005 zobrazil YouTube nejlepší videa a od srpna jste k videím mohli dát také hodnocení prostřednictvím hvězdiček. V říjnu pak přišly ještě výraznější změny. Uživatelé si mohli vytvářet vlastní playlisty nebo pustit video na celou obrazovku. Zanedlouho se uživatelé mohli stát sledujícími a odebírat kanál, jehož obsah se jim zamlouval. Hranici jednoho milionu zhlédnutí pak pokořila reklama na Nike z roku 2005.

Postupně se YouTube stal jednou z nejrychleji rostoucích stránek na internetu. Její obsah byl na tu dobu ohromující. 65 tisíc videí a denní počet zhlédnutí odpovídal 100 milionům. V říjnu stejného roku pak portál za 1,65 miliardy dolarů koupila společnost Google.

Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.

Koktejl - další články

Doporučujeme