Dvě pětiny českých předškoláků mají vadu výslovnosti. Pozor, jak na děti mluvíte!

Podle Asociace logopedů ve školství mají dvě pětiny předškoláků vadu výslovnosti. Pokud děti špatně vyslovují, mohou mít ve škole problémy nejen se čtením a psaním, ale také v počítání.

Nejčastější vadou je patlavost (dyslalie), kdy dítě špatně vyslovuje některé hlásky. Do určité míry je fyziologická. „Dítě se vyvíjí. Důležité jsou při tom správné řečové vzory v kolektivu a mateřských školách,“ uvedl předseda asociace logopedů Alexandr Bednář. Zásadní roli hraje také rodina. Rodiče by na děti neměli šišlat nebo mluvit příliš rychle.

Pokud rodiče zaregistrují u svého potomka poruchu řeči, měli by navštívit logopeda. Ten připraví individuální terapii a poradí, jak s dítětem pracovat. „Někdy se rodiče snaží laicky, pomocí různých příruček, výslovnost dítěte upravovat sami. Tím ale mohou nesprávnou výslovnost ještě zhoršit. Rodiče by se svými dětmi měli spíše co nejvíce komunikovat, vyprávět jim básničky a zpívat písničky,“ uvedla v tiskové zprávě logopedka Helena Kolbábková ze speciálně pedagogického centra.

Při domácím procvičování dětem i rodičům mohou pomáhat také moderní technologie. Pro tablety je připravena například aplikace Slovohrátky, kterou vyvinuli sami logopedové. Ministerstvo školství dlouhodobě dotuje program logopedické prevence přímo v mateřských školách. Letos v něm rozdělilo více než pět milionů korun.